چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ابعاد دلبستگی به والدین، فرایندهای شناختی (پردازش منطقی و شهودی) و شکل گیری سبک های هویتی دانشجویان با روش پیماشی انجام شد. برای این منظور، 280 دانشجوی کارشناسی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های دلبستگی والدین، پرسشنامه شکل گیری هویت، مقیاس باور به شهودی و نیاز به شناخت را تکمیل کردند. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- همبستگی اجرا شد. برای بررسی نقش متغیرهای پیش بین از تجزیه رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی به روش گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در میان کلیه متغیرها، پردازش شناختی، بیش ترین میزان تبیین و پیش بینی کنندگی سبک اطلاعاتی دانشجویان را به خود اختصاص داده است. پردازش شهودی و منطقی به طور مثبت سبک هویتی اطلاعاتی، پردازش شهودی و ارتباط پدر سبک هویتی هنجاری را پیش بینی کرد. از بین تمامی مولفه های دلبستگی والدین و پردازش شناختی تنها مولفه پردازش منطقی توانست به صورت منفی سبک سردرگمی دانشجویان را پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
نقش ابعاد دلبستگی به والدین و فرایندهای شناختی بر سبک های پردازش هویتی جوانان شهرام واحدی * ١ و محمد ضرابی ٢ ** چکیده پژوهش حاضر با هـدف تعیـین رابطـة بـین ابعـاد دلبـستگی بـه والـدین ، فرایندهای شناختی (پردازش منطقی و شـهودی ) و شـکل گیـری سـبک هـای هـوتی دانـشجویان بـا روش پیماشـی انجـام شـد.
intuitive cognitive system processes بر اساس دیدگاه اپستین و همکاران (١٩٩٦) و برزنسکی (٢٠٠٤) پردازش منطقی و شـهودی هر دو نقشی را در خودسازی ١ بازی می کننـد؛ روابـط مثبتـی بـین سـبک اطلاعـاتی و هـر دو پردازش تجربی / شهودی و منطقی پیش بینی می شود.
به عبارتی ، از آنجایی کـه سـبک هـای هـوتی مـنعکس کننـدة فراینـدهای شناختی ‐ اجتماعی درگیر در پردازش اطلاعات مربوط به خود، و تکوین هویت در نظر گرفتـه می شود (برزنسکی ، ٢٠٠٤،١٩٩٠) فرض براین است که بین فرآیندهای کلی استدلال عقلانـی و شهودی و سبک های هویت رابطه وجود دارد.
ایـن روش ورود متغیرهای پیش بین به صورت سلسله مراتبی در پیش بینی متغیر ملاک این امکان را فراهم می کند تا سهم افزوده و انحصاری متغیرهای پیش بین در گام های دوم به بعد به خوبی روشن و مشخص شود (آیکن و وست ٤، ١٩٩١) الف ) سبک پردازش هویت اطلاعاتی نتایج جدول٣ نشان می دهند که متغیرهای پیش بین مرحلة یـک بـه طـور معنـاداری سـبک اطلاعاتی را پیش بینی کرد (٠/٠٠١> p,= (و)F و =R بـا وارد کـردن ابعـاد دلبستگی والدین در مرحلة دوم ، مقدار پیش بینی در حدود ٢% افزایش یافـت .
Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: A social cognitive perspective.