چکیده:
تحقیق حاضر به تبیین هدف های آموزش مهارت خواندن در راهنمای
برنامه درسی زبان ملّی ایران برای دوره ابتدایی می پردازد . پرسش های این
پژوهش عبارتند از : الف) آموزش مهارت خواندن در برنامه درسی زبان ملّی
برای دوره ابتدایی باید چه عمقی داشته باشد؟ ب ) آموزش مهارت خواندن در
راهنمای برنامه درسی زبان فارسی برای دوره ابتدایی چه عمق و گستره ای
دارد؟ ج ) هدفهای آموزشی در راهنمای برنامه درسی زبان فارسی برای دوره
ابتدایی به لحاظ توجه به عمق و گستره آموزش مهارت خواندن چه نقاط قوت
و ضعفی دارد؟ برای پاسخ به پرسش های یاد شده برنامه درسی زبان ملّی ایالت
نیوجرسی آمریکا، انگلستان، سنگاپور و نیز راهنمای برنامه درسی زبان ملّی
ایران برای دوره ابتدایی، به روش کیفی (نظریه داده بنیاد ) تحلیل و بررسی
شدند. پژوهش حاضر نشان داد که در چارچوب راهنمای برنامه درسی زبان
ملّی ایران مهارت خواندن امری دانسته شده و بدیهی فرض می شود چرا که
تعریف مشخصی برای آن مطرح نمی شود و خرده مهارت های آن نیز معرفی
نمیشوند. عدم تدوین چارچوب مفهومی برای این مهارت زبانی باعث شده
است که هدف های آموزش آن به صورت کلّی و مبهم ارائه شوند . از طرفی، در
چارچوب راهنمای برنامه درسی زبان فارسی برای دوره ابتدایی، آمو زش مهارت
خواندن به صورتی متناسب با بافت موقعیت آموزش داده نمی شود . هم چنین،
آموزش آن به صورت انتقادی مدنظر قرار نگرفته است و اگر هم در مواردی به -
شکل صوری مطرح شود مانند موارد دیگر تعریف عملیاتی و نیز راهکار عملی
آموزش آن ارائه نشده است . از طرفی، آموزش مهار ت خواندن با کمک فناوری
اطلاعات و ارتباطات نیز برنامه ریزی نشده است
In this research, we studied the objectives and components of reading instruction according to what is defined in "the guide to national language curriculum of Iran at elementary level. The research questions were as follows: What should be the depth and breadth of reading instruction in the national language curriculum at elementary level? What are the depth and breadth of reading instruction according to the guide to Farsi curriculum at elementary level? What are the strengths and weaknesses of the objectives of reading instruction in Iran's Farsi curriculum at elementary level according to the depth and breadth of reading instruction? To answer these questions, the language arts curriculum of America (the state of New Jersi), England, Singapore and also Iran's has been analyzed qualitatively (through grounded theory method) at elementary level. Within the framework of this curriculum, reading is something that is taken for granted, as there is no obvious definition for it and also its sub-skills is not introduced. The lack of conceptual framework for this language arts leads to ambiguous and inconsistent educational objectives for different grades at this educational level. Within the framework of "a guide to Farsi curriculum for elementary level", reading skill is not instructed in proportionate with context. Also, it is not instructed critically, and if formally considered, there is no operational definition for it. Also, reading instruction is not planned so that students could be engaged with information and communication technology, when reading.