چکیده:
هدف پژوهش معرفی الگویی به منظور تربیت مدرس آموزش زبان
خارجی برای تدریس به شیوه مجازی است. برای انجام کار از دو روش
تحقیق اسنادی- تحلیلی و توصیفی- پیمایشی استفاده شد. ابتدا اصول
آموزشی در تربیت مدرس آموزش زبان به شیوه کلاسیک مورد بررسی قرار
گرفت و مولفه های مشترک بین تربیت مدرس زبان خارجی به شیوه کلاسیک
و مجازی و شاخصهای مطرح در برنامهریزی درسی تربیت مدرس به طور
کلی و رشته زبان به طور خاص ترسیم گردید. در این شیوه مجازی با بهره-
گیری از استانداردهای مطرح شده توسط سازمان یونسکو، مدل یادگیری
در انگلستان، دستاوردهای (JISC) بیتهام در کمیته مشترک اطلاعات سیستم
کوهلر و میشرا در زمینه آموزش مبتنی بر فناوری و نتایج حاصل از طرحهای
اجراشده در دانشگاههای مختلف کشورهای امریکا، انگلستان، استرالیا و
تعدادی از کشورهای در حال توسعه آسیا و افریقا پیشنیازهای مطرح در الگو
توصیف گشت. سپس با اعمال روش تحقیق توصیفی-پیمایشی، 9 پرسشنامه
در بین مدرسان زبان 7 دانشگاه توزیع گردید. پس از تحلیل یافته های پیمایشی
بر مبنای امکانات، تواناییها و ضعفهای موجود در این زمینه، مدلی تلفیقی
متشکل از پنج مرحله جهت تعیین پیشنیازها، پیشبینی امکانات لازم برای
کسب موفقیت دوره، آشنا ساختن مدرسان با مجموعه راهبردها و ابزارهای
الکترونیکی مورد استفاده در آموزش الکترونیکی زبان، آشنا ساختن مدرسان با
راهبردها و مبانی تدریس بر خط زبان خارجی و آشنا ساختن مدرسان زبان با
شیوه های ارزیابی کار استادان مجازی با ذکر جزییات اجرایی ممکن ارائه
گردید.
This article aims to introduce a model for training language faculties for the purpose of online IT-based teaching. To achieve this goal the researcher followed both the analytical documentary research method and descriptive-survey based method of research. So first the educational principles and proposed indices in classical language faculty training were investigated and those curriculum based principles and indices which were shared between classical and virtual faculty training were planned. Then based on the UNESCO proposed standards for training faculties and Beetham learning model in JISC in England, Koehler & Mishra achievements in Technological Pedagogical Content Knowledge, and the results of different academic projects in American, British, Australian, some developing Asian and African universities the prerequisites of the model were planned. Third, to evaluate the insights of language faculties towards their present abilities and facilities, necessary for starting e- language teaching and also predicting the probable challenges, based on the prerequisites of the project, nine questionnaires were prepared and distributed among language faculties in seven universities. After analyzing the results and comparing them with the findings of other countries, based on the present situation of our country, Iran, the researcher presented a coalition model for training online language faculties consist of the following five phases: 1)how to clarify the prerequisites, 2)how to predict the necessary facilities for having a successful course, 3)how to make language faculties familiar with online strategies and electronic devices used in e- language teaching, 4) how to make language faculties familiar with the strategies and principles of teaching languages online and 5)how to make language faculties familiar with language faculty online evaluation system. In this model, the researcher tried to present each phase in detail practically.