چکیده:
یکی از ابعاد مهم جهانی شدن، بعد اقتصادی آن است. که همراه با
تشدید روابط بین المللی و با ز شدن مرزها می باشد و این به معنای رقابت
بیشتر نه با شرکت های دیگر در یک شهر و یک منطقه بلکه در کل جهان .
براین اساس است. اقتصاد جهانی شده، اقتصادی است که فعالیتهای عمده و
استراتژیک آن در گستره این کره خاکی انجام می شود. در چنین حالتی بهجای
بازار کار محلی و ملی بازار کار جهانی مطرح می گردد. که نیروی انسانی به
عنوان مهم ترین دارایی سا زمانها و مزیت رقابت آن ها است . جهانی شدن
موجب تغییر مشاغل و ماهیت کار می شود. تحرک آزاد کار بدون پایبندی به
یک مکان خاص ، انعطافپذیری مشاغل، چندوظیفه ای بودن کار از عمده این
تغییرات می باشد. نیروی کار نیز به مهارتهایی متفاوت با مهارت های قبلی
نیازمند است. تغییرات فوق دلالت های مهمی را برای برنامه درسی دارد که
مهمترین آن ها چگونگی طراحی برنامه های درسی میباشد . در این مقاله ما
اطلاعات نظری و عملی درباره ویژگی های اساسی شایستگی ها و بکارگیری
آنها در طراحی برنامه ها ارائه می نماییم. براین اساس مقاله حاضر در چهار
بخش تدوین شده است : در قسمت اول ضمن بررسی ابعاد اقتصادی جهانی
شدن تاثیر بازار کار جهانی بر شایستگی های نیروی انسانی مورد بحث قرار
میگیرد. در بخش سوم پیشینه پژوهشی در این زمینه با بیان چهار نمونه اجرا
شده این رویکرد در زمینه های مختلف (آموزش عالی، پزشکی و سازمانی )
مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش پایانی تجربه نگارندگان در کاربست
برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در صنعت و آموزش عالی مورد بحث قرار
میگیرد.
One important dimension of globalization is the economical aspect. Global economics changes nature of business and jobs. Because in global marketplace, talk about global competencies for human recourse and competency-based curriculum can be a useful strategy for curriculum design to equip the workforce in a global economy. In this article we represent theoretical and practical information about main features of competencies and their utilization in designing curricula. This article has four parts: first, we examine aspects of globalization and effects of world's labor market on competencies of human resources. Next we describe competency based curriculum design, history, utilization and process. After that we inspect research background in this area by examining four performed sample programs (in higher education, medicine and organization). In the final and main part of the article, author's experience in competency based curriculum design for industry and higher education will be discussed.