چکیده:
هدف این مطالعه، ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم پایه سوم ابتدایی براساس پنج شاخص و دسترسی به میزان پایبندی محتوای آن به رعایت اصول برنامه ریزی در تنظیم ساختار، است. روش تحقیق تحلیل محتوا از روش های توصیفی و پنج شاخص ارزیابی سطح خوانایی فرای، گانینک، فلش، لافلین و کلوز بود. برای اجرای روش کلوز، یک نمونه تصادفی مرکب از 20 دانش آموز کلاس سوم ابتدایی منطقه 2 آموزش و پرورش قم انتخاب شد و برای جمع آوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد: اولا اصل ساده به دشواری در تنظیم محتوای مطالب کتاب رعایت نشده است و از نظر کلمات مطالب از دشوار به ساده و تداوم آن از ساده به دشوار است. ثانیا قدرت خوانایی، سطح کلاسی و سطح سنی مطالب نسبت به کلاس سوم تناسب ندارد. ثالثا از لحاظ سبک، سطح مطالب معمولی، هجاها خیلی دشوار و تخمین آن برحسب درجه های آموزش رسمی درحد بسیار بالایی است. رابعا محتوای مطالب در حد فشار روانی واسترس زاست و توانایی آموزش مستقل را ندارد
The aim of this study is to evaluate the readability of the third grade science book in elementary school, according to 5 features, and the availability to its content, the planning principles observance in this structure, specially observing the simple to complex principle, determining class level, age level, complex or simple degree, and in depended education. The content analysis was applied in this study as a research method, by using of the descriptive methods and 5 evaluating readability features such as Fray, Gunning, Flesch, Laughlin& Close. for close method, a random sample of the 20 students of the elementary third grad, from region 2 of the ministry of education were selected. To collect information a researcher made test with so blanks was used. Analysis of information shows that the first, the simple to complex principle is not abide across the content and words arranged from complex to simple and continue from simple to complex. The second, readability, class level, and age level of content don’t fit with the third grade. The third, the style, and level of content are normal, syllables are very difficult and according to official education standards stand on a high level, the last, content is stressful and not capable of independent learning.