چکیده:
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا مولفه های سواد اطلاعاتی در درسنامه های بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی بررسی شده است. ابتدا سیاهه ای با توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی کشورهای امریکا، استرالیا، انگلیس، نیوزلند تهیه شد، بعد نقاط مشترک آن ها استخراج گردید و سپس الگوی به دست آمده با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و شرایط سنی و رشد زبان کودکان تطبیق داده شد و در نهایت سیاهه ای با هشت مولفه و چهل و پنج نشانگر تدوین گردید. نتایج نشان می دهد که به مفهوم سواد اطلاعاتی به طور صریح در هیچ-کدام از درسنامه ها اشاره نشده و سازمان دهی محتوای کتاب ها بر این اساس صورت نگرفته است. با وجوداین، در درسنامه های بخوانیم فراوانی و تنوع توجه به مولفه های مورد بررسی بیشتر بوده ولی در هر دو درسنامه به مولفه ی مسایل حقوقی و اخلاقی و اقتصادی استفاده از اطلاعات، هیچ گونه توجهی نشده است.
This research was based on a descriptive design by which using content analysis the elements of information literacy were studied. For this purpose, initially a list of the standards of information literacy in the USA, Australia, England, and New Zealand was prepared and the common features were extracted. At the next stage, the extracted pattern was adapted to the socio-cultural conditions of Iran as well as the children’s age and language development stage. Finally, a listcontaining eight elements and forty five indices was prepared. The study showed that in general, information literacy in none of the books was explicitly referred to and the method of content organization was not based on the concept of information literacy, although the Let’s Read coursebook was richer in terms of frequency and diversity of elements under study. The study also showed that in both books, legal, economic and ethical issues, was not considered at all.