چکیده:
هدف این مقاله مروری شناخت وسیع ترارتباط بین برنامه درسی و فرهنگ از طریق بررسی رابطه رشته مطالعات فرهنگی با حوزه برنامه درسی می باشد.مهم ترین ویژگی مطالعات فرهنگی این نکته است که فرهنگ محور تحلیل سایر بخش ها از جمله آموزش وپرورش، اقتصاد وسیاست می باشد.ارتباط برنامه درسی و مطالعات فرهنگی حداقل در سه حوزه می باشد: الف- مباحث نظری و چارچوب های تحلیلی،ب-سه حوزه ای که این دو همپوشانی پیدا می کنند:جنسیت، مطالعات فرااستعماری واخلاقی، فرهنگ عامه و مطالعات جوانان ج- چگونه پژوهشگران برنامه درسی سر وکاربا چالش های مفهومی مطالعات فرهنگی پیدا می کنند. نقش مربیان، تاکید بر زبان و قدرت، فرهنگ عامه ونظریه مقاومت ... از مسایل و موضوعات مشترک این دو رشته می باشد.
M. T. Mahmoudi (Ph. D.) Islamic Azad University Shahrekord Branch This article aims to investigate the relationship between cultural studies as a discipline & curriculum. The most significant characteristic of cultural studies is the point that culture is the center of analysis of economics، politics & education. cultural studies & curriculum are releted in three areas: First، it is an introduction for educators and education researchers to some of the most important theoretical debates and analytic frameworks that have shaped the field of cultural studies. Second، it offers an introduction to and examples of three important areas of inquiry in which education and cultural studies overlap: gender and queer studies; postcolonial and ethnic studies; and popular culture and youth studies. Third، it illustrates how education scholars have dealt with the conceptual challenges of cultural studies and how education offers unique perspectives and contributions to the broader debates in the field. Pay attention to role of Teachers، emphasis on languge& power،resistance theory&. etc. are among the issue touched on by cultural studies.