چکیده:
هدف این مقاله معرفی «طبقه بندی چندگانه موضوعی واژگان پایه فارسی» است. این طبقه بندی، ابتکاری است برای کاربرد مطلوب واژگان پایه به ویژه در تالیف کتاب های درسی و آموزش دانش آموزان ابتدایی به کمک واژه هایی به زبان فارسی و آشنا در همه مناطق ایران؛ و با هدف یاری رساندن به ارتقاء کیفیت آموزش در یک نظام آموزشی متمرکز انجام گرفته است. در این طبقه بندی، واژه ها در برخی موارد در بیش از یک طبقه قرار گرفته اند. علاوه بر معنای فرهنگنامه ای، معنای استعاری نیز در تخصیص واژه ها به موضوعات مورد نظر قرار گرفته است. از سوی دیگر می توان گفت هر موضوع زمینه و بافتی است برای کاربردی تازه و نیز معنایی دیگر به واژه می بخشد. موضوعات انتخاب شده، خود می توانند موضوع آموزش نیز باشند. در این مقاله ضمن بحث درباره مبانی، معیارها و چگونگی این طبقه بندی و معرفی موضوع های 24گانه آن، همه «واژگان پایه» پایه اول و در مواردی واژگان پایه اول تا پنجم در جدول های واژگانی ارائه شده اند و ویژگی واژگانی هر موضوع به تناسب توضیح داده می شود. در پایان به کاربردها و مزیت های آموزشی این طبقه بندی اشاره شده است
This paper aims to introduce a field-based multifold categorization of Persian core vocabulary. This classification is developed for a more appropriate use of Persian language in textbooks and teaching elementary students with more familiar Persian words in different parts of Iran with different languages and dialects in a centralized educational system. There are 24 topics in this classification. Based on a semantic approach in which meaning is usage، words in different contexts get different meanings and here in this categorization each category is representing a different context. In addition to dictionary meanings، metaphorical meanings have got an important role in allocation of words to each category. From an educational point of view، these topics also can be used as subject matters of curriculum and words in each category are core and simple concepts which may direct the teaching and curriculum at the elementary level or in teaching Persian language to new learners.