چکیده:
یکی از مسایل مهمی که نویسندگان و مولفان کتاب های کودکان و نوجوانان باید بدان توجه کافی داشته باشند، به کارگیری واژه های متناسب با دامنه واژگانی این گروه سنی است، چرا که در صورت به کارگیری واژه های نامناسب و نامانوس در آثار تهیه شده برای دانش آموزان این رده سنی آنها در به دست آوردن مهارت های زبانی وغیر زبانی با مشکلات متعددی مواجه می-شوند.این مساله زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که در کتاب های درسی، واژگان به کار رفته تناسب لازم را با پایه تحصیلی مورد نظر نداشته باشند. یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مجموعه کتب درسی، کتاب های بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی به ویژه پایه اول ابتدایی است. این مقاله بر آن است تا با مطالعه و بررسی کلمات به کار رفته در کتاب های بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی و مقایسه آن با واژگان پایه تعیین شده توسط نعمت زاده(1384) و(1387) میزان بهره گیری از واژگان پایه را در این کتاب ها رصد کند و در نتیجه میزان تطابق واژه های موجود در این کتاب ها و فهرست واژگان پایه نعمت زاده و همکاران را تعیین کند. نتایج این بررسی نمایانگر این بود که تنها 91 واژه از واژگان پایه در میان 708 کلمه موجود در کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایه اول دیده می شود که تعداد قابل توجهی به نظر نمیرسد؛ اما از منظری دیگر وقتی حضور 42/66 درصدی (نسبت 91 به 137(واژگان پایه پربسامد) را ملاحظه می کنیم در می یابیم که حدود دو سوم از واژگان پایه پر بسامد تعیین شده در طرح نعمت زاده (1384 و 1387)در کتاب های مورد نظر به کار رفته است که میزان درخور توجهی است
When writing for children and teenagers، observing the level of linguistic complication in terms of vocabulary is a crucial matter، since if not observed، students may face difficulties in acquisition of linguistic and nonlinguistic skills. This problem becomes more manifest when words which are used in textbooks do not correspond with the specific school grade. One of the most influential and important textbooks of the elementary level is “Bekhanim” and “Benevisim” (Let’s Read، and Let’s Write)، especially those taught at the first grade of elementary school. This paper studies the words used in this book and compares them with the core vocabulary determined by Nemat zade et al. (1383/2004 and 1387/2008) in order to examine. The results of this study could help authors to write or revise “Bekhanim va Benevisin” in order to help the students learn Persian more effectively.