Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی در معنای «اصبح» و مشتقات آن در قرآن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : صبح، اصبح، فعل، افعال ناقصه، واژه، زلزله، تفسیر، ترجمه، اسم، اتصاف

خلاصه ماشینی:

"». (4) در لغت‌نامه‌های دیگر نیز «اصبح» با همین مفاهیم آمده است، که از مجموع آنها این نتیجه به دست می‌آید که کاربرد «اصبح» دو گونه است؛ گاه به صورت تامه است، بدین معنی که فعل تنها به فاعل خود اکتفا می‌کند؛ مانند «اصبح القوم» که در این صورت فعل دلالت بر زمان دارد، از این رو اهل لغت «اصبح القوم» را به «دخلوا فی الصباح» معنی کرده‌اند؛ و گاه به صورت ناقصه است که هم اسم دارد و هم خبر، مانند «اصبح فلان عالما» که در این صورت اهل لغت ______________________________ 1. ». (1) در کتاب النحو الوافی درباره «اصبح» چنین آمده است: «اصبح با دو معمول خود بر این معنی دلالت دارد که اسم آن، در زمان خاصی که با صیغه فعل تناسب دارد، به معنای خبر آن متصف است، مانند، «اصبح الساهر متعبا» [یعنی: آن بیدار مانده در شب، با حالت خستگی به صبح درآمد]. (2) از نظرات فوق چنین بر می‌آید که «اصبح» در اصل برای بیان اتصاف اسم آن به معنای خبرش در زمان صبح است، ولی این در جایی است که اتصاف مزبور در چنین زمانی، مقصود متکلم باشد و از ساختار کلام نیز این معنی استفاده شود؛ اما اگر قرینه‌ای بر عدم دخالت زمان در فعل وجود داشته باشد، باید فعل را به معنای «صار» و عاری از زمان گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.