چکیده:
زمینه و هدف :دانشگاه علوم انتظامی به عنوان تنها مرکز آموزش عـالی پلـیس بـا فـراهم آوری مقـدمات پیـاده سازی و اجرای تعالی بر مبنای EFQM طلیعه دار تغییر به ویژه در مدیریت کیفی مراکز علمی و پژوهشـی بـرای رشد و پیشرفت همه جانبه در نیروی پلیس شده است . مدل اروپایی تعالی سازمانی (EFQM) که مورد اسـتفاده دانشگاه علوم انتظامی قرار دارد بر هشت مفهوم بنیادین متکی است که در این تحقیق ابعاد الگو را تشکیل داده و شاخص یابی ابعاد مذکور بر مبناء ویژگیهای بومی و خصوصیات دانشگاه علوم انتظامی هدف تحقیق است . روش : تحقیق از نوع کاربردی و پیمایشـی بـوده کـه بـه روش دلفـی ( نظـر سـنجی خبرگـان ) بـا اسـتفاده از پرسشنامه ٧ درجه ای لیکرت .در جامعه آماری اعضاءهیئت علمی دانشگاه و با نمونه ای به تعـداد ٤٠ نفـر بـه روش دلفی در دو مرحله اجرا شده است . یافته ها و نتایج : یافته های تحقیق حاکی از این است که ابعاد و مولفـه هـای الگـو در هـر دو مرحلـه سـنجش دلفی تایید شدند و از ٦٣ شاخص مرحله اول ، ٣٦ شاخص در محدودة مطلوب طیف قرار گرفتند و با اضافه شدن ٥ شاخص حسب نظر خبرگان ، پرسشنامه مرحله دوم با ٤٤ شاخص اجرا شد که در ٤ شاخص اصـلاحیه پـذیرفت استفاده عملی از نتایج تحقیق برای ارتقاء کیفیت آموزش در قالب تعالی سازمانی دانشگاه بر مبناء مدل EFQM و انجام برخی تحقیق های مکمل بـه ماننـد تحقیـق در الگـوی رهبـری دانشـگاه و شـاخص هـای آن کـه از جملـه مهم ترین انهاست ، به عنوان پیشنهادهای تحقیق ارائه شده انـد. شـاخص هـایی کـه میـانگین وزنـی آنهـا بالاسـت ، قدرت اندازه گیری قویتری دارند و با ویژگیهای بومی ومتناسب با شـرایط دانشـگاه علـوم انتظـامی سـازگارتـر هستند.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها و نتایج : یافته های تحقیق حاکی از این است که ابعاد و مولفـه هـای الگـو در هـر دو مرحلـه سـنجش دلفی تایید شدند و از ٦٣ شاخص مرحله اول ، ٣٦ شاخص در محدودة مطلوب طیف قرار گرفتند و با اضافه شدن ٥ شاخص حسب نظر خبرگان ، پرسشنامه مرحله دوم با ٤٤ شاخص اجرا شد که در ٤ شاخص اصـلاحیه پـذیرفت استفاده عملی از نتایج تحقیق برای ارتقاء کیفیت آموزش در قالب تعالی سازمانی دانشگاه بر مبناء مدل EFQM و انجام برخی تحقیق های مکمل بـه ماننـد تحقیـق در الگـوی رهبـری دانشـگاه و شـاخص هـای آن کـه از جملـه مهم ترین انهاست ، به عنوان پیشنهادهای تحقیق ارائه شده انـد.
در تحقیقی کاربرد توانمندسازهای مدل تعالی EFQM در دانشـگاه هـای اسـپانیا مـورد بررسی قرار گرفت و یافته ها حاکی از این واقعیت بودند که مولفه های مذکور میتوانند بـه عنوان چارچوب استقرار مدل رهبری مناسب موجبات تعالی سازمانی دانشـگاه هـا را فـراهم کند ( مورا و همکاران ، ٢٠٠٦ به نقل از حری و همکاران ، ١٣٨٨) کیفیت در دانشگاه چیست و مصرف کنندگان کیفیت چه کسانی هستند ؟ مقولۀ کیفیت دانشگاه ها به عنوان نهادی که تولیـد دانـش و تربیـت دانشـمند را بـر عهـده دارند و فرهیختگی شهروندان و غنـای فرهنگـی جامعـه در زمـرة کارکردهـایش قـرار دارد ناگزیر از کنترل کیفی فعالیت ها و اجرای مدیریت کیفیت در همۀ شئون است ."