چکیده:
افزایش انحرافات ، آسیب های روانی و رفتارهای پرخطر دانشجویان در سال هـای اخیـر حـاکی از وجـود تـرس و نگرانی و نبود احساس امنیت در آنهاست . نیاز به امنیت در واقع یکی از نیازهای اصلی انسان اسـت و از آنجـا کـه سرمایه اجتماعی حاصل اعتماد و پیوندهای اجتماعی و زمینه ساز رفتار هنجارمند است میتواند نقش تعیین کننده - ای در احساس امنیت اجتماعی و بالطبع کاهش آسیب را در پی داشته باشد. از سویی احساس امنیـت دانشـجویان به عنوان قشر در حال تحصیل و اثرگذار در آیندة جامعه ، از اهمیت بسزایی برخوردار اسـت . از ایـن رو هـدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی در احساس امنیت اجتماعی دانشجویان است . روش تحقیق پیمایشی است . جامعهآماری تحقیـق ، کلیـه دانشـجویان دانشـگاه مازنـدران هسـتند. بـدین منظـور نمونه ای ٤٠٠ نفری از دانشجویان به صورت نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای تصـادفی انتخـاب شـده انـد. ابـزار جمع آوری اطلاعات ، پرسشنامه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی میباشد. یافته های توصیفی نشان دادند که میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان در حـد متوسـط رو بـه پـایین قـرار دارد و بیشترین میزان دانشجویان دارای احساس امنیت اجتماعی در حد پایین و متوسط هستند. همچنین یافته هـای تحلیـل دو متغیـره حـاکی از آن اسـت کـه هـیچ کـدام از متغیرهـای زمینـه ای جنسـیت ، وضـعیت تاهـل ، سـن و تحصیلات با احساس امنیت اجتماعی دارای رابطه معنی دار نمی باشند؛. امـا سـرمایه اجتمـاعی و هـر سـه بعـد آن ارتباط اجتماعی، مشارکت اجتماعی و دو خرده مقیاس آن (مشارکت رسمی و غیر رسـمی)، اعتمـاد اجتمـاعی و سه خرده مقیاس آن (اعتماد تعمیم یافته ، اعتماد بین شخصی و اعتماد نهادی) بـا احسـاس امنیـت اجتمـاعی دارای رابطه مستقیم و معناداری است . نتایج به طور کلی نشان مـی دهـد کـه اعتمـاد نهـادی و ارتبـاط اجتمـاعی بیشـترین تـاثیر را بـر احسـاس امنیـت اجتماعی دارند و این دو متغیر مجموعا ٣٧ درصد متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"از این رو این تحقیق در پـی پاسـخ گـویی بـه ایـن سـؤال اسـت کـه آیـا سـرمایه اجتماعی و ابعاد آن بر میزان احساس امنیت اجتماعی دانشجویان تأثیرگذار است ؟ پیشینه تحقیق غلامرضا خوشفر (١٣٨٢)، در تحقیقی با عنوان «بررسی مشارکت مـردم در ایجـاد، حفـظ و گسترش امنیت اجتماعی» که از روش پیمایش بهره گرفته است ، به این نتیجه مـیرسـد کـه بین ویژگـیهـای سـن ، سـطح تحصـیلات ، وضـعیت تأهـل و موقعیـت شـغلی شـهروندان و مشارکت آنها در ایجاد امنیت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد (خوش فر،١٣٨٢: ٢٧٥- .
Page | 17 جدول ٦: ضریب همبستگی بین احساس امنیت اجتماعی و متغیرهای مستقل مورد مطالعه متغیرهای مستقل تحقیق ضریب همبستگی سطح معناداری سن -0/031 0/600 سرمایه اجتماعی 0/564 0/000 ارتباط اجتماعی 0/397 0/000 مشارکت اجتماعی 0/313 0/000 ابعاد مشارکت رسمی 0/307 0/000 سمایه مشارکت غیر رسمی 0/229 0/000 راجتماع اعتماد اجتماعی 0/560 0/000 ی اعتماد بین شخصی 0/379 0/000 اعتماد نهادی 0/589 0/000 اعتماد تعمیم یافته 0/321 0/000 نتایج آزمون پیرسون در جدول شماره ٦ نشان میدهد که مقدار r پیرسون بدسـت آمـده از رابطه میان سرمایۀ اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی دانشجویان ٠/٥٦٤ و به لحاظ آماری در سطح ٩٩ درصد معنادار بوده و جهت رابطه مسـتقیم اسـت .
مظلوم خراسانی و اسمعیلی (١٣٨٩) نیز در پژوهش خود دریافتند که بین سن و احساس امنیت اجتماعی رابطه معنـاداری وجـود نـدارد ولی بین میزان تحصیلات و احسـاس امنیـت اجتمـاعی رابطـه معنـی دار وجـود دارد؛ امـا از دیگر نتایج این پژوهش میتوان گفت که احساس امنیت اجتماعی با سرمایۀ اجتماعی و هر سه بعدش به همراه خرده مقیاس های ابعاد آن رابطه مستقیم و معناداری دارد."