چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیش بینی بخشودگی دانشجویان بود. روش این پژوهش همبستگی است و جامعه آماری همه (7700 نفر) دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 89-1388 بود، از این تعداد 230 دانشجو به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس خودگزارشی هوش هیجانی (شوت، 1998)، پرسشنامه خودگزارشی هوش معنوی (کینگ، 2008) و مقیاس بخشودگی (والکر و گورسوچ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی با ضریب بتای 20/0 به طور معنی داری بخشودگی خود را پیش بینی می کند (01/0P<). همچنین، نتایج نشان داد که هوش هیجانی با ضریب بتای 30/0 بخشودگی دیگران را به طور معناداری پیش بینی کرد (01/0P<). اما، هوش معنوی پیش بینی کننده معنی داری در بخشودگی خود و بخشودگی دیگران نبود. با توجه به نتایج و بحث، هوش معنوی متغیری متفاوت از معنویت است.
The goal of the present research was to examin the role of spiritual and emotional intelligence in predicting students’ forgiveness. The method of the research correlation. Statistical population of the research wase all 7700 students of Mohaghegh Ardebili University in 2009-10 (1388-89s.c.) academic year. This population، a sample & 230 students were selected by random cluster one- stage sampling. They completed Self-Report Emotional Intelligence Scale (Schutte، 1988)، Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (King، 2008) and Forgiveness Scale (Walker & Gorsuch، 2002). The results of regression analysis showed that emotional intelligence With 0.20 Beta predict self-forgiveness significantly (P<0.01). Also results showed that emotional intelligence predicted forgiveness of others significantly (P<0.01). But، spiritual intelligence a significance predictor of self-forgiveness and forgiveness of others. According to the results and discussion، spiritual intelligence can be different from spirituality.