چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش فن آوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان افراد مذکور، 248 نفر از روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسش نامه ای که با استفاده از نظرات 30 کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. برای تامین روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (84/0) استفاده شده است. پاسخ های دانشجویان با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 5 عامل، به ترتیب: خودکفایی در فن آوری، تبحر در کار با فن آوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه در پذیرش فن آوری، دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. هم چنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشان دهنده مناسب بودن شاخص های برازندگی (97/0CFI=) و (067/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (98/0=NFI) می باشد. به عبارت دیگر، می توان، از این عوامل به عنوان معیاری برای عوامل تاثیرگذار در پذیرش فن آوری آموزش از دور در دانشگاه پیام نور ایران استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل عاملی مقیاس پذیرش فنآوری آموزش از راه دور با روش اصلی و چرخش واریماکس ردیف آزمونها نشانگرها مقادیر بارهای عاملی درصد واریانس تبیین شده 1 2 3 4 5 1 بهرهگیری از فنآوری 57/0 31/74 2 دسترسی سریع و آسان 68/0 3 حمایتهای مادی، فیزیکی 35/0 4 توجه به تفاوتهای فردی 65/0 5 توجه به کیفیت آموزشی 45/0 6 جذابیت کار چندرسانهای 47/0 7 تلاش در محیط تحت وب 37/0 8 زیرساختهای فنآورانه 40/0 04/0 9 استقلال عمل یادگیرنده 72/0 10 مهارت در کاربرد فنآوری 50/0 51/0 42/0 11 سودمندی فنآوری 32/0 39/0 12 فرصتهای برابر آموزشی 44/0 21/0 45/0 13 نظام مدیریت یادگیری 33/0 38/0 14 استاندارد تولید محتوا 54/0 32/0 15 رضایتمندی از تدریس 32/0 16 وفاداری به نظام آموزشی 65/0 17 درگیری و فعال بودن 32/0 74/0 18 علاقه در انجام وظایف 69/0 32/0 بر اساس جدول 3، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان شواهدی از روایی سازه مقیاس فنآوری آموزش از دور ارایه شده است.
بر این اساس، بهرهگیری حداکثری از فنآوری، دسترسی سریع و آسان و دقیق، حمایتهای فیزیکی، مادی، مدیریتی، فرهنگی و پداگوژیکی، توجه به تفاوتهای فردی، توجه به کیفیت در کنار کمیت آموزشی، جذابیت کار با کامپیوتر و چندرسانهایها، تلاش و کوشش بیشتر در محیط تحت وب، وجود زیرساختهای فنآورانه، استقلال عمل یادگیرنده، مهارت در فنآوری، سودمندی و اثربخشی فنآوری، ایجاد فرصتهای برابر و متنوع آموزشی، استفاده از مدیریت محتوای یادگیری، استفاده از مدل اسکورم 1 در تولید محتوا، رضایتمندی از نظام آموزش از دور، تعهد و وفاداری نسبت به : Sharable Content Object Reference Model آموزش از دور، وابستگی و درگیری در نظام آموزش از دور، علاقه به انجام وظایف در نظام آموزش از دور به عنوان متغیرهای مستقل و پذیرش فنآوری آموزش از دور به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است."