چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیش¬دانسته های زبان انگلیسی و ریاضی دانش آموزان است. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش، دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهر تهران بودند. 87 نفر از دانش آموزان، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق، آزمون زبان محقق ساخته، آزمون ریاضی و پرسش نامه انگیزه پیشرفت ریاضی بوده است. روش آماری استفاده شده، تجزیه و تحلیل واریانس چندگانه بلوکی بود. یافته¬ها نشان داد که روش مبتنی بر بازی رایانه ای (بازی دایمنشن برای تدریس مباحث معادله و محورهای مختصات)، با توجه به پیشینه ریاضی و زبان، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی می گردد. پیشینه زبان در تاثیر بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه گرایشی، اثر ندارد. روش مبتنی بر بازی رایانه ای با توجه به پیشینه ریاضی باعث افزایش انگیزه گرایشی می گردد. پیشینه زبان در تاثیر بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه اجتنابی اثر ندارد. روش مبتنی بر بازی رایانه ای با توجه به پیشینه ریاضی باعث افزایش انگیزه اجتنابی می گردد. روش مبتنی بر بازی ر ایانه ای با توجه به پیشینه ریاضی و زبان باعث ایجاد نگرش مثبت ریاضی می گردد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت، با اهمیت دادن به پیش دانسته های زبان و ریاضی و هم چنین استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی ریاضی می توان، موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی دانش آموزان گردید.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها با توجه به اینکه سؤال اصلی پژوهش بررسی نقش پیش دانستههای زبان انگلیسی و ریاضی در تأثیر بازی رایانهای بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است، قبل از بررسی سؤالات پژوهش به مطالعه توصیفی متغیرهای وابسته پرداخته میشود.
سؤال اول: آیا پیشینه زبان انگیسی و پیشینه ریاضی در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان اثر دارد؟ به منظور بررسی سؤال فوق، از تجزیه و تحلیل واریانس بلوکی استفاده شد که نتایج آن در جدول 6 آمده است.
سؤال دوم: آیا پیشینه زبان انگلیسی و پیشینه ریاضی در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه گرایشی ریاضی دانشآموزان اثر دارد؟ به منظور بررسی سؤال فوق نیز از تحلیل واریانس بلوکی استفاده شد که نتایج در جدول 7 آمده است.
سؤال سوم: آیا پیشینه زبان و پیشینه ریاضی در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه اجتنابی ریاضی دانشآموزان اثر دارد؟ به منظور بررسی سؤال فوق، از تجزیه و تحلیل واریانس بلوکی استفاده شد که نتایج در جدول 8 قرار دارد.
سؤال چهارم: آیا پیشینه زبان و پیشینه ریاضی در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر ترکیب خطی پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانشآموزان اثر دارد؟ به منظور بررسی سؤال فوق، از تحلیل واریانس بلوکی استفاده شد که نتایج در جدول 9 قرار دارد."