چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف سنجش تاثیر آموزش های شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تاکید بر نرم افزارهای چند رسانه ای) به روش شبه تجربی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیش آزمون و پس آزمون انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه دوم دبستان های شهر اصفهان به تعداد 26572 نفر، تشکیل می دهد. که از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، ابتدا دو مدرسه دخترانه و پسرانه انتخاب شد. سپس از بین کلاس های دوم موجود در هر مدرسه دو کلاس در قالب یک گروه آزمایش و یک گروه گواه (جمعا 78 نفر) انتخاب شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دو گروه آزمایش (دختر و پسر) به مدت 5 هفته تحت آموزش با استفاده از مولتی مدیای آموزش فرهنگ شهروندی قرار گرفتند، سپس از هر دو گروه کنترل و آزمایش پس آزمون به عمل آمد. ابزارگردآوری اطلاعات، آزمون محقق ساخته ترکیبی در 5 حیطه هویت ملی، آموزه های دینی و مذهبی، آشنایی با قانون و مقررات، رفتار و روابط اجتماعی و حفظ محیط زیست بوده است که روایی آن تایید شد و پایایی آن با استفاده از روش دو نیمه سازی، معادل 85/0 بر آورد گردید. یافته های پژوهش نشان داد، بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شرکت کنندگان در کلیه ابعاد، آموزش تفاوت وجود دارد. هم چنین، نتایج حاکی از آن بود که تاثیر آموزش های شهروندی مبتنی بر نرم افزار چند رسانه ای برگروه پسران بیشتر از دختران بوده است، این آموزش ها بیشترین تاثیر را در بعد حفظ محیط زیست وکم ترین تاثیر را در بعد آموزه های دینی و مذهبی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"Papert Boyle صرف نظر از نوع رسانه در حیطه آموزشهای شهروندی تحقیقات گوناگونی انجام شده است که به اختصار به برخی ازآنها اشاره میگردد: اسماعیلی و قاسمی (Esmaeli & Ghasemi, 2001) پژوهشی با عنوان «آموزشهای شهروندی به عنوان محوریترین نیاز فرهنگی شهروندان در اصفهان» انجام دادند که یافتههای آن نشان داد آموزش شهروندی موجب افزایش انسجام اجتماعی گردیده و انسجام اجتماعی رابطه مستقیمی با میزان آگاهی و انتظارات اعضاء از یکدیگر دارد.
در راستای انجام این هدف پژوهش حاضر بهدنبال آن است که به بررسی اثربخشی آموزشهای شهروندی مبتنی بر نرمافزارهای چندرسانهای بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان 8 ساله شهر اصفهان در ابعاد هویت ملی، رعایت قوانین و مقررات شهری، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، آموزههای دینی ومذهبی، رفتار وروابط اجتماعی بپردازد.
تحلیل کوواریانس نمره قانونپذیری در گروههای مورد مطالعه منبع مجموع مجذورات درجه آزادی مجذور میانگین F سطح معنیداری مقدار اتا توان آماری پیشآزمون 006/10 1 006/10 707/8 004/0 111/0 829/0 گروه 089/27 1 089/27 573/23 001/0 252/0 998/0 همانطور که نتایج جدول 3 نشان میدهد بین گروهها در سطح 001/0>P تفاوت معنیدار وجود دارد و با توجه به این که میانگین نمره قانونپذیری در کودکان گروه آزمایشی از میانگین گروه کنترل بیشتر است، این تفاوت به نفع گروه آزمایشی است؛ یعنی، آموزشهای شهروندی توانسته است، میزان آگاهی کودکان 8 ساله شهر اصفهان را در بعد قانونپذیری افزایش دهد.
بحث و نتیجهگیری بر اساس یافتههای حاصل از این تحقیق، مشخص شد آموزشهای شهروندی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای، در افزایش آگاهی شهروندی کودکان 8 ساله شهر اصفهان در ابعاد هویت ملی، رعایت قوانین و مقررات شهری، حفظ محیط زیست، آموزههای دینی ومذهبی، رفتار و روابط اجتماعی مؤثر بوده است."