چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه آشنایی با فنآوری اطلاعات و توانمندسازی دبیران میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی، شامل: کلیه دبیران شهرستان بجنورد به حجم 1100 نفر میباشد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای، 287 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 82/0 و پرسشنامه محققساخته در زمینه فنآوری اطلاعات میباشد که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه شد. برای بررسی فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای تعیین متغیرهای تاثیرگذار و نشان دادن تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته از رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین کاربرد اینترنت، استفاده از دورههای آموزشی، توانایی انتقال اطلاعات دبیران، توانایی مدیریت بانکهای اطلاعاتی، توانایی اشتراک اطلاعات و در کل آشنایی با فنآوری اطلاعات؛ با توانمندسازی شغلی دبیران رابطه وجود دارد. همچنین استفاده از دورههای آموزشی، توانایی انتقال اطلاعات، نگرش به انتقال و مبادله اطلاعات نقش تعیینکنندهای در توانمندسازی دبیران دارند.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس آمار، 40% معلمان با رایانه آشنا نیستند و این مسأله مطرح است که معلمان در حوزه فنآوری اطلاعات از دانشآموزان عقبتر هستند و این یک نقطه ضعف برای نظام آموزشی کشور محسوب میشود، نکته مهم تمرین و مهارت معلمان در زمینه کار با کامپیوتر و فنآوریهای جدید آموزشی میباشد (Director General of Education Office & Promotion Professional Skills & Teacher Training, 2009).
این فرضیه با ضریب همبستگی 35/0 و سطح معناداری 000/0 مورد تأیید قرار گرفته است؛ یعنی، میزان استفاده از دورههای آموزشی با توانمندسازی شغلی آنان رابطهای مثبت و متوسطی داشته است.
آزمون همبستگی میزان توانایی اشتراک اطلاعات و توانمندسازی شغلی دبیران شاخص توانایی اشتراک اطلاعات توانمندسازی شغلی ضریب پیرسون **157/0 سطح معناداری 000/0 تعداد 287 بررسی نتایج جدول 6، نشان میدهد که هرچه قدر دبیران توانایی اشتراک اطلاعات بیشتری داشتهاند توانمندسازی شغلی آنان در تدریس نیز بیشتر بوده است.
بررسی متغیرهای مستقل نشان میدهد که متغیر استفاده از دورههای آموزشی و توانایی انتقال اطلاعات و نگرش به انتقال و مبادله اطلاعات نقش تعیین کنندهای در تبیین متغیر وابسته (توانمندسازی شغلی) دارند، نتایج نشان داد که این سه متغیر به میزان (48% r=) با متغیر وابسته همبستگی دارند، ضریب تعیین (R Square) حاصل نیز بیانگر آن است که 23 درصد از توانمندی شغلی دبیران، تابع متغیرهای مستقل مزبور است."