چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی امکان سنجی استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی دانشجویان غرب استان مازندران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق را استادان دانشگاههای غرب استان مازندران به تعداد 196 نفر تشکیل داده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 162 نفر بوده است. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته با 27 سوال در مقیاس لیکرت بوده است. آلفای کرونباخ آن 778/0 محاسبه شده است. روش آماری تجزیه و تحلیل دادههای مورد استفاده در این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفته است، در سطح استنباطی از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون نشان داده است که استادان غرب استان مازندران با ایمیل در حد مطلوب آشنا هستند. از دیدگاه آنان استفاده از ایمیل برای ارزشیابی تکوینی اثربخش میباشد و استفاده از آن امکانپذیر بوده و نیاز به هر یک از ملزومات (پهنای باند، اینترنت پرسرعت، صداقت، بستر فرهنگی، تغییر نگرش دانشجویان، تغییر نگرش استادان) استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی در حد زیاد قرار دارد. موانع استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی (وقتگیر بودن، امکان تقلب، ایجاد زحمت برای استادان، جدی بودن موانع، فقدان سواد اطلاعاتی، فقدان استاندارد و موانع اداری) در حد زیاد موثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
"آماره آزمون مربوط به میزان ملزومات استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی مؤلفه ها t درجه آزادی سطح معنیداری تفاوت میانگینها 95/0 فاصله اطمینان بالا پایین پهنای باند 388/73 161 01/0 160/4 272/4 048/4 اینترنت پرسرعت 214/88 161 01/0 413/4 512/4 314/4 صداقت 132/85 161 01/0 487/4 591/4 383/4 بستر فرهنگی 805/91 161 01/0 493/4 590/4 397/4 تغییر نگرش دانشجویان 182/64 161 01/0 993/3 116/4 870/3 تغییر نگرش استادان 236/74 161 01/0 049/4 157/4 941/3 نتایج جدول 7 نشان میدهد که آمارههای آزمونها از 182/14 تا 805/91 و درجه آزادی برابر با 161 و میانگین تفاضل از 993/3 تا 493/4 و سطح معنیداری 01/0 معنیدار است.
همچنین، نتایج این مطالعه در خصوص سؤال سوم پژوهشی مبنی بر میزان امکانپذیر بودن استفاده استادان از ایمیل در ارزشیابی تکوینی، حاکی از آن است که که از دیدگاه استادان غرب استان مازندران موانع استفاده از ایمیل برای ارزشیابی تکوینی در حد زیادی قرار دارد و با نتایج یافتههای پژوهش فتحی (Fathi, 2006) مبنی بر امکان استقرار نظام آموزش مجازی در مدارس متوسطه آموزش و پرورش سمنان ازلحاظ زیرساخت سختافزاری و از لحاظ محتوای الکترونیکی و دروس مجازی و نیروی انسانی متخصص و اقدامات فرهنگسازی در حد متوسط همخوانی نشان میدهد.
نتایج این مطالعه در خصوص سؤال پنجم پژوهشی مبنی بر میزان مواجهه با هر یک از موانع استفاده از ایمیل جهت ارزشیابی تکوینی، حاکی از آن است که از دیدگاه استادان غرب استان مازندران میزان تأثیر موانع استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی (وقتگیر بودن، امکان تقلب، ایجاد زحمت برای استادان، جدی بودن موانع، فقدان سواد اطلاعاتی، فقدان استاندارد و موانع اداری) در حد زیاد مؤثر میباشد که با یافتههای گیانونی و تسونی (Giannoni & Tesone, 2003) و لی (Lee, 2002) همخوانی دارد."