چکیده:
بر عملکرد فردی، شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شهر مریوان صورت گرفته است. روش تحقیق، پیمایشی و اطلاعات پژوهش از طریق پرسش نامه گردآوری شده است. پرسش نامه از نوع محقق ساخته بسته پاسخ و با طیف پنج تایی لیکرت می باشد. جهت تعیین روایی پرسش نامه از نظر گروه خبرگان استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش، با روش آلفای کرونباخ برای مجموع کل سوالات پرسش نامه 897/0 به دست آمد. جامعه آماری، کلیه کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شهر مریوان بودند که از طریق جدول مورگان نمونه ای به اندازه 291 نفر از بین آنها انتخاب شد. برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیلی تی تک نمونه و آزمون فرید من استفاده شد. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که دوره آموزشیICDL باعث بهبود عملکرد فردی، شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شده است. هم چنین، نرم افزارهای Word و Excel به عنوان کاربردی ترین مهارت ها از نظر کارکنان و معلمان انتخاب شدند. از طرف دیگر بالا بردن دانش رایانه ای و بهبود عملکرد کاری بیشترین اهداف معلمان و کارکنان از گذراندن دوره آموزشی ICDL بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که دوره آموزشیICDL باعث بهبود عملکرد فردی، شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شده است.
جهانیان و نوروزیناو (Jahanian & Nawrozinav, 2011) به بررسی تأثیر دورههای آموزشی ICDL بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه تهران پرداختند و نتایج نشان داد که بین گذراندن دوره آموزشی ICDL و مهارت جدید کارکنان، دقت و اثربخشی آنها، سرعت انجام کار، موفقیت شغلی کارکنان و ایجاد انگیزه و جاذبه در کارکنان رابطه وجود دارد.
از طرف دیگر، قرار گرفتن متغیرهای بالا بردن عملکرد کاری و انجام امور اداری نشان دهنده اهمیت این دوره برای ارتقای شغلی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش میباشد و متغیرهای رتبهبندی شغلی و ترفیع سازمانی در ردههای بعدی قرار دارند.
همانگونه که مشخص است، کلیه عوامل بالاتر از 3/0 است و نشان دهنده اثرگذار بودن دوره آموزشی ضمن خدمت ICDL بر بهبود عملکرد فردی شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش میباشد.
همانگونه که نشان داده شده است، کلیه عوامل از 2 بزرگتر است و نشاندهنده رابطه مثبت بین دوره آموزشی ICDL با عملکرد فردی، شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش وجود دارد.
نتایج سه فرضیه نشان داد که دوره آموزشی ICDL باعث افزایش عملکرد فردی، شغلی و سازمانی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شده و تداوم این دوره در میان سایر کارکنان و معلمان باعث افزایش بازدهی اداری و کاری آنها میشود.