چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری (فعال - تاملی، گام به گام - کلی) با اضطراب رایانه ای در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، انجام شد. به همین منظور، نمونه ای با حجم 310 دانشجو به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسش نامه سبک های یادگیری فلدرـ سلمن و پرسش نامه اضطراب رایانه ای هنسن و همکاران بودند. داده های این پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای) تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: بین سبک یادگیری فعال - تاملی با اضطراب رایانه ای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک تاملی، اضطراب رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک فعال دارند. هم چنین، بین سبک یادگیری گام به گام ـ کلی با اضطراب رایانه ای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک یادگیری کلی، اضطراب رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک یادگیری گام به گام دارند. بین جنسیت و اضطراب رایانه ای رابطه معنی داری به دست نیامد
خلاصه ماشینی:
دادههای این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی دو رشتهاینقطهای) تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: بین سبک یادگیری فعال - تأملی با اضطراب رایانهای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک تأملی، اضطراب رایانهای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک فعال دارند.
بنابراین، آگاهی معلمان از سبکهای یادگیری دانشآموزان و دانشجویان و وضعیت Sequential Global Felder and Silverman اضطراب آنها برای کار با رایانه تا حد زیادی میتواند، راه گشای معلمان در امر آموزش باشد، که از این طریق میتوانند، تصمیمات آگاهانهتری در رابطه با فرآیند آموزش و یادگیری اتخاذ کنند.
نتایج این تحقیق نشان داد که دو سبک یادگیری در رابطه با اضطراب Felder-Soloman’s Learning Styles Questionnaire Spielberger رایانه معنادار هستند.
در این راستا، هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری (فعال- تأملی و گام به گام-کلی) با اضطراب رایانه در دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی است.
همچنین، براساس نتایج مندرج در جدول 5، چون t به دست آمده (916/3) در سطح معنیداری 01/0= α با درجه آزادی 141 از مقدار t جدول (58/2) بزرگتر میباشد، بین میانگین نمرات اضطراب رایانه افراد دارای سبک یادگیری تأملی و فعال تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین، براساس نتایج مندرج در جدول 7 چون t به دست آمده (63/2) در سطح معنیداری 01/0 = α با درجه آزادی 56 از مقدار t جدول (58/2) بزرگتر میباشد، بین میانگین نمرات اضطراب رایانه افراد دارای سبک یادگیری گام به گام و کلی تفاوت معناداری وجود دارد.