چکیده:
اینترنت، یکی از ارکان اساسی جوامع مدرن بوده که بخش های مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، اما تاکنون تحقیقات اندکی در خصوص تاثیرات اینترنت بر دین داری انجام شده است. از آنجا که جوانان، بخش مهمی از ساختار اجتماعی ایران هستند، تحقیق حاضر، به بررسی و تبیین رابطه اینترنت با دین داری جوانان پرداخته است. روش تحقیق حاضر، از نوع همبستگی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بوده است. اطلاعات تحقیق، با استفاده از روش نمونه گیری از بین جوانان شهر اصفهان (384 نفر) گردآوری شده است. پایایی پرسش نامه دین داری و اینترنت به ترتیب 93/0 و 78/0 گزارش شده است. نتایج توصیفی نشان داد که استفاده از اینترنت در جوانان کمتر از حد متوسط و دین داری جوانان بیشتر از حد متوسط می باشد. تحلیل همبستگی نشان از وجود رابطه خیلی ضعیف منفی بین اینترنت و دین داری داشته است. نتایج تحلیل رگرسیون معرف آن است که از بین انواع هشت گانه استفاده از اینترنت، تنها سه نوع چت کردن، کار و تحصیل و بازی و سرگرمی؛ بیشترین عوامل موثر بر دین داری جوانان بوده اند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سه متغیر پایگاه اجتماعی اقتصادی (27/0-)، استفاده از اینترنت (16/0-) و حوزه اجتماعی شهری (13/0-) به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر دین داری جوانان داشته اند. متغیر طبقه اجتماعی به واسطه استفاده از اینترنت به طور غیرمستقیم نیز در دین داری جوانان تاثیرگذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس همبستگی بین عوامل فردی، اجتماعی و دینداری با استفاده از اینترنت متغیر سن تحصیلات طبقه اجتماعی حوزه اجتماعی شهری استفاده از اینترنت ضریب همبستگی 048/ 0 371/0 389/0 240/0 سطح معناداری 348/0 000/0 000/0 000/0 وضع شغلی نوع مسکن درآمد خانواده دینداری ضریب همبستگی 136/0 050/0 377/0 205/0- سطح معناداری 008/0 337/0 000/0 000/0 نتایج تحقیق در بخش تحلیل همبستگی دو به دوی متغیرهای پژوهش بیانگر آن است که روابط معنادار منفی بین دینداری جوانان و استفاده از اینترنت وجود داشته و میزان این رابطه 205/0- محاسبه شده است.
سؤال هشتم: نقش میانجیگری استفاده از اینترنت در رابطه بین عوامل اجتماعی و فردی با دینداری جوانان شهر اصفهان چگونه است؟ یافتههای مدل تحلیل مسیر تحقیق نشان میدهد، استفاده اینترنت، به میزان 16/0- درصد بر دینداری جوانان تأثیر مستقیم دارد.
هدف اصلی تحقیق، بررسی ارتباط بین استفاده اینترنت و دینداری جوانان شهر اصفهان بود که نتایج تحلیل همبستگی نشان از وجود رابطه معنادار منفی بین این دو متغیر داشت که البته میزان این ارتباط در سطح خیلی ضعیف (20/0-) ارزیابی شده است.
نتایج تحلیل رگرسیون پژوهش در خصوص بررسی نقش و تأثیر عوامل نهگانه اجتماعی، بیانگر آن بود که چهار متغیر طبقه اجتماعی، تحصیلات، سن و جنس جوانان بیشترین عوامل اجتماعی مؤثر در تبیین استفاده اینترنت جوانان محاسبه شدهاند که چهار متغیر مورد نظر 8/25 درصد تغییرات استفاده اینترنت جوانان را تبیین میکنند (البته جهت رابطه سن با استفاده اینترنت به صورت منفی گزارش شده است)."