چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 92 – 1391 بود. از میان آنها تعداد 50 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. یک گروه (25 نفر) به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر (25 نفر) به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. در گروه آزمایش، از آموزش نرم افزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر با ضریب پایایی 72/0 و آزمون های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. به منظور تعیین پایایی آزمون های پیشرفت تحصیلی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که 75/0 برای پیش آزمون و 71/0 برای پس آزمون به دست آمد. داده ها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نرم افزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تاثیر مثبت دارد ( 001/0 > P).
خلاصه ماشینی:
"مقایسه میانگین نمره انگیزه پیشرفت قبل و بعد از مداخله به تفکیک گروهها شاخص متغیر مرحله گروه میانگین انحراف استاندارد انگیزه پیشرفت پیشآزمون آزمایش 56/10 06/2 کنترل 56/10 83/1 پسآزمون آزمایش 40/11 10/2 کنترل 72/9 15/2 دادههای جدول 3، نشان میدهد که میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون افزایش داشته است و برای اطمینان از این که گروه کنترل و آزمایش معادل هستند؛ یعنی، از نظر پارامترهای مورد مطالعه همسان میباشند با استفاده از آزمون لوین مورد آزمون قرار گرفتند که بر اساس محاسبات صورت گرفته مقدارهای آزمون آماری F در سطح (05/0 P>) معنادار نیست.
مقایسه میانگین نمره جنبه عاطفی قبل و بعد از مداخله به تفکیک گروهها شاخص متغیر مرحله گروه میانگین انحراف استاندارد جنبه عاطفی پیشآزمون آزمایش 48/6 36/1 کنترل 64/6 32/1 پسآزمون آزمایش 72/6 40/1 کنترل 60/5 44/1 دادههای جدول 5، نشان میدهد که میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون افزایش داشته است و برای اطمینان از این که گروه کنترل و آزمایش معادل هستند؛ یعنی، از نظر پارامترهای مورد مطالعه همسان می باشند با استفاده از آزمون لوین مورد آزمون قرار گرفتند که بر اساس محاسبات صورت گرفته مقدارهای آزمون آماری F در سطح (05/0 P>) معنادار نیست.
مقایسه میانگین نمره جنبه خیرجویی قبل و بعد از مداخله به تفکیک گروهها شاخص متغیر مرحله گروه میانگین انحراف استاندارد جنبه خیرجویی پیشآزمون آزمایش 60/1 82/0 کنترل 48/1 71/0 پسآزمون آزمایش 48/2 33/1 کنترل 68/1 85/0 دادههای جدول 9، نشان میدهد که میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون افزایش داشته است و برای اطمینان از این که گروه کنترل و آزمایش معادل هستند؛ یعنی، از نظر پارامترهای مورد مطالعه همسان میباشند با استفاده از آزمون لوین مورد آزمون قرار گرفتند که بر اساس محاسبات صورت گرفته مقدارهای آزمون آماری F در سطح (05/0P >) معنادار نیست."