چکیده:
هدف از این پژوهش، رتبهبندی مولفههای طراحی ابزارهای آموزشی مبتنی بر رویکرد شبکه اجتماعی در مدارس براساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است، تا بتوان از ابزارهای شبکه اجتماعی به عنوان یک ابزار آموزشی در فرآیند آموزش در سیستم مدارس مجازی در جهت افزایش بهرهوری استفاده نمود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه 59 نفر از خبرگان و مخاطبین (دانشآموزان، دبیران و مدیران) زن و مرد از 6 مدرسه در سطح شهرستان رودبار با دامنه سنی 18 تا 45 سال میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه ای بود که براساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)در سال 1392 اجرا شد. تجزیه و تحلیل سیستم توسط نرم افزار Expert Choice صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که از میان شش معیار مدیریت عملکرد، ارزیابی کارآیی عملکرد، امنیت، مدیریت تعاملات، دادهها و فرآیندها؛ معیارهای مدیریت عملکرد و ارزیابی کارآیی عملکرد، به عنوان دو رکن اصلی فرآیند یادگیری- یاددهی نسبت به سایر معیارها از بالاترین درجه اهمیت برخوردار بودند. در کنار این دو معیار، معیار امنیت دادههای کاربران در یک سطح اهمیت قرار گرفته و نشاندهنده آن است که برقراری امنیت باید هم راستا با فرآیند آموزش الکترونیکی در مدارس مجازی ایجاد گردد. در سطوح دیگر معیارهای مدیریت دادهها، تعاملات و فرآیندها قرار گرفت؛ معیار مدیریت فرآیندها با کمترین درجه اهمیت در طراحی ابزارهای آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی تعیین شد، زیرا بسیاری از شاخصهای آن در سیستم کنونی آموزش و پرورش وجود دارد و در تمامی مدارس سطح کشور در حال استفاده می باشد.
خلاصه ماشینی:
"رتبهبندی معیارهای اصلی طراحی معیار اصلی ضریب تأثیر رتبه مدیریت عملکرد 220/0 1 ارزیابی کارآیی عملکرد 209/0 2 حفظ محرمانگی و امنیت دادهها 200/0 3 مدیریت دادهها 139/0 4 مدیریت تعاملات 130/0 5 مدیریت فرآیندها 102/0 6 نرخ ناسازگاری حاصل شده از مقایسه زوجی معیارهای طراحی ابزارهای آموزشی مبتنی بر شبکهاجتماعی در مدارس 00628/0 بهدستآمد، با مقایسه این مقدار با مقدار 1/0، این نتیجه حاصل میگردد که ناسازگاری بهدست آمده بسیار کمتر از 1/0 است و این موضوع نشاندهنده دقت بسیار بالای مقایسات زوجی خواهد بود.
در گام بعدی با توجه به اینکه 3 شاخص ایجاد پوشه کار الکترونیکی مختص هر کاربر اعم از دانشآموز، دبیر شامل مجموعه فعالیتهای کلاسی، نمرات، طرح درس، برنامه کلاسی؛ ایجاد محتوای مربوط به هر درس به صورت فایل متنی، شنیداری (پادکست) و دیداری و معرفی رشتههای قابل ارایه در شبکه و دروس مربوط به هر رشته از ضرایب اهمیت نزدیک به یکدیگر برخوردارند، تحلیلگر و طراح سیستم باید به تحلیل و طراحی این سه شاخص بپردازد.
, 2013 013/0 35 با توجه به مقادیر ستون وزن نهایی و رتبهبندی در جدول 9، در میان 36 شاخص، مدیریت تکالیف درسی و آزمونهای آنلاین با ضریب تأثیر 05/0، تعریف نام کاربری و کلمه عبور منحصر به فرد با تعیین سطح دسترسی با ضریب تأثیر 047/0، ایجاد جدول نمرات دانشآموزان هر کلاس و نمودار ارزیابی نمرات با ضریب تأثیر 046/0، وجود قوانین و مقررات در بدو ثبتنام با ضریب تأثیر 038/0، ایجاد مجوز لغو یا تحریم عضویت کاربران متخلف شبکه توسط مدیران با ضریب تأثیر 037/0 و ایجاد پروژههای گروهی و سمینارهای شبکهای هر کلاس در شبکه مدارس با ضریب تأثیر 036/0 با اولویتترین شاخصهای طراحی ابزارهای آموزشی شبکه اجتماعی قرار گرفت."