چکیده:
در حوزه شهروندان ایرانی- اسلامی، هدف بنیادی در سند چشم انداز به صورت «تحقق جامعه مردم سالاری دینی با استفاده از فن آوری اطلاعات به منظور تسهیل و دست یابی به عدالت اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی، رشد فضایل اخلاقی و علمی شهروندان» تعریف شده است. در این مقاله با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسه مراتبی فازی و دسته بندی عوامل موثر بر توانمندسازی شهروند الکترونیکی در پنج بعد زیرساخت فن آوری، زیرساخت قانونی، زیرساخت مدیریتی، زیرساخت فرهنگی و زیرساخت آموزشی، در یک تحقیق پیمایشی و با به کارگیری پرسش نامه به رتبه بندی این عوامل اقدام گردید. نتایج نشان داد زیرساخت های فن آوری در بین دیگر زیرساخت ها بیشترین اهمیت را دارا می باشد. هم چنین در حوزه زیرمعیارها به ترتیب گسترش شبکه های اینترنتی و پهنای باند، تدوین نظام نامه آیین نامه و مقررات در حوزه فن آوری اطلاعات، وجود مدیران متخصص و باتجربه در زمینه فن آوری اطلاعات، افزایش آگاهی حفاظت از حریم شخصی، تهیه زیرساخت های مورد نیاز مدارس (سخت افزار و نرم افزار)، تعداد نیروی متخصص در زمینه فن آوری اطلاعات، آموزش تعامل در اینترنت از عوامل توانمندسازی در تربیت شهروند الکترونیکی شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان مثال، در مورد معیار زیرساخت فنآورانه به مقایسه زوجی زیرمعیارهای آن شامل توسعه مراکز ارایه خدمات اینترنتی، توسعه خطوط تلفن ثابت و همراه، دسترسی آسان و ارزان به تجهیزات کامپیوتری و خدمات شبکه، ایجاد زیرساختهای اختصاصی نظیر شبکه WLAN 2 ، تأمین نرمافزارها جهت خودکارسازی فعالیتهای اداری، گسترش شبکههای اینترنتی (پهنای باند)، پرداخته میشود و وزن FAHP: Fuzzy Analytical Hierachy Process Wireless Local Area Network نسبی هر یک از این زیرمعیارها محاسبه میگردد.
محاسبه وزنهای معیارها و نرخ ناسازگاری معیارهای اصلی وزن زیرمعیارها وزن وزن کلی رتبه نرخ ناسازگاری زیرساخت آموزشی 2030/0 تعداد نیروی متخصص در زمینه فنآوری اطلاعات 3357/0 0681/0 3 0267/0 آموزش از طریق رسانههای جمعی 3286/0 0667/0 5 تعداد دانشگاههای تخصصی در زمینه فنآوری اطلاعات 3357/0 0681/0 4 آموزش مفاهیم ICDL 2529/0 0513/0 8 آموزش پیامدهای اینترنت 2432/0 0494/0 10 آموزش تعامل در اینترنت 2533/0 0514/0 7 آموزش زبان انگلیسی 2507/0 0509/0 9 تهیه زیرساختهای مورد نیاز مدارس (سختافزار و نرمافزار) 3363/0 0683/0 1 میزان توجه دولت به سرمایهگذاری فنآوری اطلاعات مدارس 3274/0 0665/0 6 عدم تمرکز در نظام آموزشی 3363/0 0683/0 2 بحث و نتیجهگیری هدف در این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر آماده سازی شهروند الکترونیکی با استفاده از روش تحلیل سلسه مراتبی فازی است."