چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطة رضایت زناشویی و سبک های فرزندپروری والدین با مشکلات رفتاری فرزندان در دورة ابتدایی شهر ارسنجان طراحی و اجرا شد. جامعة آماری شامل ٩٣٠ دانش آمـوز دختر و پسر از دوازده مدرسة ابتدایی شهر ارسنجان در سال ٨٥-٨٤ بود. نمونة پژوهش طبـق جـدول مورگان تعداد ٢٥٠ نفر(١٥٠ دختر و ١٠٠ پسر) بودند که با استفاده ازروش نمونه گیـری تـصادفی سـاده انتخاب شدند، به علاوه تعداد ٢٥٠ نفر از مادران و ٢٥٠ نفر از معلمان در این تحقیق حضور داشتند. در این پژوهش پرسش نامه های رضایت زناشویی اینریچ و سبک های فرزندپروری دروزو تی هن بین مادران توزیع شد و پرسش نامة مشکلات رفتاری راتر در اختیار معلمان قرار گرفت . در این تحقیق پـنج فرضـیه مورد بررسی قرار گرفت . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، رابطة معنـادار و معکـوس بـین رضـایت زناشویی و سبک های فرزندپروری مسئولانه با مشکلات رفتاری را تاییدکرد، هم چنین رابطة معنادار بین سبک های فرزندپروری سهل گیرانه والدین و مشکلات رفتاری فرزندان را نـشان داد. در بررسـی تفـاوت بین نوع سبک های فرزندپروری و میزان مشکلات رفتاری فرزنـدان ، تفـاوت معنـادار تاییـد شـد، امـا در بررسی رابطة بین سبک های فرزندپروری سختگیرانه و مشکلات رفتاری فرزندان ، نتیجة معکوس گرفتـه شد و فرضیة مورد نظر تایید نشد. با توجه به اطلاعات حاصل مـی تـوان گفـت کـه اختلافـات زناشـویی والدین و تعارضات خانوادگی و استفاده از سبک های فرزندپروری سهل گیرانـه پـیش بینـی کننـدة قـوی مشکلات رفتاری در کودکان است و شیوة مسئولانه حـاکی از روش صـحیح تربیتـی اسـت کـه از بـروز مشکلات رفتاری در فرزندان جلوگیری می نماید.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اطلاعات حاصل مـی تـوان گفـت کـه اختلافـات زناشـویی والدین و تعارضات خانوادگی و استفاده از سبک های فرزندپروری سهل گیرانـه پـیش بینـی کننـدة قـوی مشکلات رفتاری در کودکان است و شیوة مسئولانه حـاکی از روش صـحیح تربیتـی اسـت کـه از بـروز مشکلات رفتاری در فرزندان جلوگیری می نماید.
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین رضـایت زناشـویی ١ و سـبک هـای فرزنـدپروری والدین با مشکلات رفتاری فرزنـدان در دورة ابتـدایی ازطریـق پاسـخ گـویی بـه سـؤالات زیراست : - آیا بین رضایت زناشویی والدین با مشکلات رفتاری فرزندان رابطه وجود دارد؟ - آیا بین میزان مشکلات رفتاری فرزندان با توجه به شیوه های مختلف فرزنـدپروری والدین (مسئولیت پذیری ، سلطه گری و سهل گیری ) تفاوت وجود دارد؟ پیشینة مطالعات انجام شده رابطة بین کـودک و والـدین را مـی تـوان بـه عنـوان نظـام یـا شـبکه ای از عوامـل و بخش هایی دانست که در تعامل با یکدیگرنـد.
در پژوهشی که توسط احدی (١٣٨٣) با عنوان «بررسی رابطـة رضـامندی زناشـویی ، ابرازهیجان والدینی و مشکلات عاطفی - رفتاری کودکان » انجام شد، این نتیجـه حاصـل شد که همبستگی معناداری بین ابـراز هیجـان والـدین و مـشکلات عـاطفی – رفتـاری کودک وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده در مورد با فرضیة اول (بین رضایت زناشویی والدین و مـشکلات رفتاری فرزندان رابطة معکوس وجود دارد) این فرضیه را تأییدکرد.
نتایج بررسی فرضیة دوم (بین میزان مشکلات رفتاری فرزندان با توجه به شیوه هـای فرزندپروری والدین آن ها تفاوت وجود دارد) مؤیـد نتـایج تحقیقـات (بحرینـی ، ١٣٧٩) ، (صـالحی فـدردی ، ١٣٧٨ ) ، (فـولادفر، ١٣٧٣)و بلـوم و مهرابیـان (١٩٩٣) اسـت .