چکیده:
تصادفات شدآمدی کامیونها یکی از شایع ترین سوانح و حوادث است کـه سـالانه جـان بسـیاری از مردم را در جهان به خطر می اندازد. علی رغم سهم اندک آنها از مجموع وسایل نقلیه ای کـه در معـابر درونشهری تهران درحال حرکت می باشند، متاسفانه سهم قابل توجهی از مجروحان و هـم چنـین متوفیان، مربوط به تصادفاتی است که یکطرف آن کامیونها اعم از مقصر و غیرمقصر بـوده اسـت . کشور ما، ایران از این نظر یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مـرگومیـر ناشـی از آن معرفی شده است . این مسئله باعث افزایش هزینه های مستقیم (مانند هزینه هـای درمـانی ناشـی از تصادفات و مراقبت از معلولان حادثه ) و غیرمستقیم (نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد ٧٣ خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال به صورت دایم یا موقت ) می شود. هـدف اصـلی ایـن مطالعـه بررسی نقش کامیونها درحوادث شدآمدی درونشهری تهـران اسـت . ایـن تحقیـق از نظـر هـدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است . نتایج این مطالعه نشان داد از بـین عوامـل انسـانی ، عجلـه و شتاب بی مورد و بی توجهی به مقررات و از بین علل تامه تصادفات، عدم توجه به جلو، تغییـر مسـیر ناگهانی و دنده عقب به ترتیب بیشترین نقش را در وقوع تصادفات شدآمدی وسایل نقلیه سـنگین در مناطق مورد مطالعه را داشتند. هم چنین نتایج حاصل از بررسی علت اصلی وقوع تصادفات شدآمدی در شهر تهران، بیانگر آن است که سن ، کارآیی ، مهارت راننده، میزان سـاعت کـاری بـیش از حـد رانندگان، خوابآلودگی ، خستگی و خصوصیات عملکردی وسایل نقلیه سنگین در تصـادفات نقـش دارند و معابر درونشهری از نظر وضعیت مهندسی و ایمنی ، دارای استانداردهای لازم نیست .
خلاصه ماشینی:
"/ اطلاعات و داده های رانندگان نشان داد که بیشترین درصد پاسخ گویـان بـا فراوانـی ٨٣ فقره و ٤٤/٦درصد نقش وجود سن و عدم کارآیی را در وقوع تصادفات شدآمدی وسـایل نقلیه سنگین را به میزان خیلی زیاد و زیاد دانسته و ٣٥/٥درصد پاسخ گویان نقش وجـود سن و عدم کارآیی را در وقوع تصـادفات شـدآمدی وسـایل نقلیـه سـنگین را بـه میـزان خیلی کم و کم گزارش کرده اند و ١٩/٩درصد پاسخ گویان نیز نقش علل مذکور را در حد متوسط ارزیابی کردنـد.
بنابراین ، نتایج حاصله از دیـدگاه خبرگـان (کارشناسـان تصـادف و متخصصـان در حوزه شدآمدی ) با نتایج حاصله از دیـدگاه راننـدگان وسـیله نقلیـه سـنگین در آزمـون فرضیه ها که تأثیر خصوصـیات عملکـردی وسـیله نقلیـه در وقـوع تصـادفات شـدآمدی درون شهری وسایل نقلیه موتوری سنگین را در حـد متوسـط ارزیـابی کـرده انـد، کـاملأ منطبق است ؛ ولی خصوصیات عملکـردی وسـیله نقلیـه از نظـر داده هـای کروکـی هـای تنظیمی نقش کمتری را در وقوع تصادفات نسبت به سایر علـل داشـت ."