چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی آنها در رسیدن به اهداف آموزشی بود. ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان بیش از آنکه یک موضوع کمی باشد، یک موضوع کیفی است. در این پژوهش نمرات هر یک از آزمونهای میان ترم، پایان ترم و کلاسی با ضرایب متغیر به چند دامنه فازی تفکیک و سپس، با توجه به نظرهای کارشناسی استادان، مجموعه قواعد سیستم فازی طراحی شد. نمرات سه گانه دانشجویان سه متغیر ورودی و نمرات نهایی آنها خروجی سیستم فازی بود. برای محاسبه نمرات نهایی علاوه بر نمرات سه گانه دانشجویان، از نظریه مدیریت مشارکتی به صورت پایگاه دانش و قواعد یکپارچه سازی متغیرهای خروجی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشکده های فنی و مهندسی در دانشگاههای دولتی و نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران شامل 150 نفر بودند که به صورت تصادفی و با حداقل شرایط سه سال سابقه کار انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه و مصاحبه بود. برای بررسی روایی این تحقیق از نظرهای کارشناسی استادان و برای پایایی نمرات از ضریب آلفای کرانباخ (95%) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل روش ارزشیابی از 250 گروه درس متفاوت استفاده و نمرات امتحان بعد از تصحیح اوراق به دو روش کلاسیک و فازی به کمک آزمونT در سطح معنادار 87% دقت و کارایی تایید شد. نتایج نشان داد که افزایش دقت و کارایی مدل جدید در سطح 95% است.
خلاصه ماشینی:
در اين مدل با توجه به عدم قطعيت در مفاهيم و روشهاي اندازه گيري عملکرد آموزشي از عبارات کلامي و منطق فازي براي قطعيت بخشيدن به موارد غير قطعي استفاده شده است .
در اين پژوهش با استفاده از سيستم هاي فازي روند ارزيابي عملکرد آموزشي دانشجويان بازنگري شده است ؛ نتايج به دست آمده از اين تغيير روش موجب افزايش دقت ، کارايي و انعطاف پذيري بيشتر در سيستم ارزيابي عملکرد دانشجويان مي شود.
مباني نظري و پيشينه در طي چند سال اخير تحقيقات زيادي در خصوص ارزيابي عملکرد آموزشي و ارزشيابي تحصيلي انجام شده است و در هر کدام از اين تحقيقات ضرورت و شايستگي روش ارزشيابي بررسي و سعي شده است تا ميزان اعتبار و اثربخشي آن بهبود يابد؛ اين تحقيقات بيانگر اين واقعيت است که افزايش دقت و کارايي روشهاي ارزشيابي همواره مورد توجه اعضاي هيئت علمي ، دانشجويان و محققان بوده است و خواهد بود (٢٠٠٧ ,Esra &Adem ).
در اين پژوهش با توجه به ماهيت غير قطعي بودن موضوع ارزشيابي ، روش نمره گذاري با استفاده از منطق و سيستم هاي فازي پيشنهاد شده است .
براي ديفازي کردن ضرايب تأثير فازي از رابطه زير استفاده شده است : (به تصوير صفحه مراجعه شود) بر اين اساس ، ضرايب تأثير نمرات ميان ترم و پايان ترم و فعاليت کلاسي مي تواند در دامنه هايي به ترتيب ٤٠ و ٢٠ درصد، ٦٠ و٤٠٠ درصد و ٣٠ و١٠ درصد تغيير کند، به شرط آنکه جمع آنها برابر صد باشد.
بر اين اساس ، با توجه به کاهش تأثير متغيرهاي مداخله گر در ارزشيابي تحصيلي ، ميزان دقت نمرات به کمک استفاده از سيستم هاي فازي افزايش يافته است .