چکیده:
اعضای هیئت علمی دانشگاه مبنای توسعه در نظام آموزشی به شمار می روند و توسعه مهارتها و توانمندیهای آنان یکی از ضروریات انکارناپذیر در جهان معاصر است. پژوهش حاضر با هدف توصیف دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس انجام شد. بدین منظور، از یکی از روشهای تحقیق کیفی با عنوان مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز در سال تحصیلی 89-1388بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه سازمان یافته و عمیق، فرم اطلاعات اعضای هیئت علمی و مشاهدات محقق استفاده شد. روایی ابزار را استادان حوزه علوم تربیتی بررسی و تایید کردند. یافته ها نشان داد که بیشتر اعضای هیئت علمی مفهوم تفکر انتقادی را اعمال تردید عاقلانه دانسته اند. همچنین، آنها تفکر انتقادی را در مهارتهای داشتن اطلاعات کافی، پرسشگری، داشتن جامعیت فکر، انعطاف در تفکر، تحلیل گر بودن و داشتن مهارت شنود مطرح کرده اند. علاوه بر این، بیشتر اعضای هیئت علمی بر اکتسابی بودن تفکر انتقادی و نقش مهم تدریس در این امر تاکید داشتند.
خلاصه ماشینی:
بسياري از محققان اظهار داشته اند که تفکر انتقادي در تدريس اهميت کاربردي دارد & King ;١٩٩٧ ,Tarule &Belenky, Clinchy, Goldberger ) (١٩٩٩ ,Caffarella &Merriam ;١٩٩٤ ,Kitchener.
(Badri Gargari,2008) مروري بر پژوهشها نشان مي دهد که اگر چه تعاريف تفکر انتقادي رشد و توسعه يافته است ، اما مربيان مهارتهاي تفکر انتقادي را در فراگيران خود پرورش نداده اند (٢٠٠٩ ,Hackworth)، در صورتي که توانايي دانشجويان در تفکر به صورت انتقادي هنگام تصميم گيريهاي حرفه اي اغلب در کلاس درس رشد مي يابد و بنابراين ، راهبردهاي تدريس مورد استفاده بايد تفکر انتقادي را بيشتر از حفظ کردن محتوا بهبود بخشد.
با توجه به اهميت تفکر انتقادي در سطح دانشگاهها و براي دانشجويان & Facione, Facione) Giancarlo, 2000; Palomba & Banta, 1999; Halpern, 2001; Barnes, (٢٠٠٧ ,Lampert ;٢٠٠٥، نقش استادان در رشد تفکر انتقادي دانشجويان ;١٩٩٧ ,Coon) (٢٠٠٥ ,Hobaugh و نقش آموزش و تدريس در رشد تفکر انتقادي (٢٠٠٧ ,Palmer)، در پژوهش حاضر تلاش شد تا با توصيف ديدگاهها استادان دانشگاه در خصوص تفکر انتقادي و راهبردهاي مورد نظر آنان به منظور رشد تفکر انتقادي دانشجويان در خلال تدريس ، به سؤالهاي پژوهش پاسخ داده شود که سؤال اصلي اين بود: مفهوم تفکر انتقادي از نظر استادان چيست و آنان نحوه اجراي تفکر انتقادي در تدريس را چگونه توصيف مي کنند؟ سؤالهاي فرعي زير از استادان پرسيده شد: ١.
راهبردهاي مورد نظر شما براي رشد تفکر انتقادي دانشجو در خلال تدريس چيست ؟ روش پژوهش در اين پژوهش از رويکرد کيفي براي بررسي عميق ديدگاههاي استادان استفاده شد.
Critical thinking skills in nursing students of Semnan Medical Science University.