چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) در جامعهی ایرانی بود. بدین منظور 403 نوجوان 12 تا 17 ساله(215 دختر، 178 پسر) از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاسSAS-Aدر مرحلهی نخست زیرمقیاسها ترجمه شدند، سپس تغییرات فرهنگی لازم در آنها داده شد و برای استفادهی آماده گردید. دانشآموزان مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان(SAS-A)، مقیاس تجدیدنظر شدهی اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) و پرسشنامهی افسردگی کودکان(CDI) تکمیل کردند. نتایج بهدست آمده از تحلیل عاملی، ساختار سه عاملی ارائه شده توسط نویسندگان اصلی(ترس از ارزیابی منفی(FNE)، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید(SAD-New)، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی (SAD-General) را مورد تایید قرار داد.شواهدی نیز برای روایی همگرایی و افتراقی بهدست آمد. قابلیت اعتماد مقیاس نیز با استفاده از روشهای دوباره سنجی و ضریب آلفا مورد بررسی قرار گرفت و ضرایب رضایت بخشی بهدست آمد. در تمام موارد نتایج حاکی از روایی و پایایی رضایت بخش مقیاس SAS-Aبرای استفاده در ایران بود.
The aim of this study was to investigate the factor structure and the psychometric properties of the Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) in Iranian population. In this study, 403 (215 female, 178 male) adolescents, aged 12-17, studying in four regions of Shiraz were selected by cluster sampling. To evaluate the psychometric properties of the scale in the first SAS-A subscales were translated, so they were given the necessary cultural change and were ready to be used. Students completed the Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), the Revised Children's Manifest Anxiety Scale (RCMAS), and the Children's Depression Inventory (CDI). The results obtained from factor analyses supported the three-factor structure proposed by the original authors (FNE, SAD-New, and SAD-General). Evidence for convergent and discriminate validity was found. Also, internal consistencies were high for all three subscales. These findings provide the initial support for the use of the SAS-A among Iranian adolescent population.
خلاصه ماشینی:
1- Social phobia 2- Inderbitzen & wailers 3- Francis, Last & Strauss 4- Davidson, Hughes, George & Blazer 5- Social anxiety 6- Social Anxiety scale for Adolescents (SAS-A) 7- LaGreca این مقیاس شامل ١٨ گویه است که بر اساس مقیاس اضطراب اجتماعی برای کودکان ١ (SAS-C، لاجرسا، داندز، ویک ، شاو، و استون ١٩٨٨،٢) تهیه گردیده است .
برای تحقق این هدف در این پژوهش سه هدف زیر دنبال شده است : ١- تایید ساختار عاملی مقیاس SAS-A با استفاده از نمونه ای از نوجوانان ایرانی، ٢- بررسی روایی سازه ای این مقیاس به وسیله ی بررسی ارتباط بین مقیاس SAS-A با مقیاس 1- Social Anxiety scale for children (SAS – C) 2-LaGerca, Dandes, Wick, Shaw & Stone 3- Fear of Negative Evaluation (FNE) 4-Social Avoidance and Distress in New situations (SAD – New) 5- Social Avoidance and Distress– General (SAD –General) 6- La Greca & Lopez 7- Vernberg, Abwender, Ewell & Beery 8- Inderbitzen, Walters & Bukowski 9- Ginsberg, La Greca & Silverman تجدیدنظر شده ی اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) و پرسشنامه ی افسردگی کودکان (CDI) و ٣- بررسی پایایی این مقیاس برای استفاده در ایران .
این پرسشنامه برای 1- Revised Children’s Manifest Anxiety Scale (RCMAS) 2- Reynolds & Richmond 1-Children Depression Questionnaire 2- Kovacs & Beck کودکان ٧ تا ١٧ ساله طرح ریزی شده است و شامل پنج زیرمقیاس خلق منفی، مشکلات بین فردی، بیکفایتی، عدم لذت و عزت نفس منفی است .