چکیده:
هدف از این مطالعه تبیین فرایند اعتیاد جوانان و سهم خانوده و دوستان در آن بود. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی و تکنیک نظریه پدیدار گشته از تجربه برای دستیابی به این هدف تلاش شده است. در این تحقیق با نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از معتادان به شیشه انتخاب شده و سپس مصاحبهی عمیق از آنها به عمل آمد. سپس بر اساس یافتهها، مقولهها در چند مرحله با استفاده از کدگذاری آزاد و محوری بهدست آمد. برای بهدست آوردن یافتهها با روش چرخشی بین نظریهها و دادهها به بسط مفاهیم نظریه پرداخته در این بسط از الگوهای آسیب اجتماعی و فرزندپروری استفاده شده است. مقولههای پدیدار گشته در پژوهش حاضر مقولههای اصلی سبک والدگری، یادگیری اجتماعی و باورهای سترون شده درباره اعتیاد است که مقولهی اصلی دارای زیرمقولههای فرعی میباشد. زیرمقولهی سبک والدگری، رابطهی والدین با فرزندان، رابطهی والدین با یکدیگر، انعطافناپذیری در سبک، سرمایههای خانواده است. زیرمقولهی یادگیری اجتماعی، دوستان مصرف کننده و وجود فرد مصرفکننده در خانواده است. زیرمقولهی باورهای سترون شده تعاریف مطلوب، توجیه عمل، عدم قبول مسئولیت نتیجهی عمل است. سبکهای والدگری و سرمایههای خانوادگی از یک سو و ملحق شدن به گروههای دوستی که مصرفکننده نیز هستند، از سوی دیگر نوعی گرایش به مصرف در فرد بهوجود میآورد که این تمایلات رفته رفته باورهایی را در فرد ایجاد کرده که در ابتدا مشوق مصرف از روی کنجکاوی یا تفریحی بوده، اما به مرور باورهای سترون نسبت به اعتیاد در فرد ایجاد و تثبیت میشود که اجبار، ولع و تنوع در مصرف شکل میگیرد.
This paper aims to explain youth addiction process, and the family and friends` attribution in the process. The research method was qualitative and theory based on experience. The sample consisted of 12 youth addicted to amphetamine are chosen in purposive sampling, and are carefully interviewed. The topics gained by open and pivotal coding in several steps based on findings. In order to obtain findings, the theory concepts are expanded by rotation method in theories and data. The expansion uses social damage patterns and parent style. Found topics in this research included main category of parent style, social learning and sterilization beliefs about addiction. The main category has subcategories as following: Subcategories of parent style are: Parents and children relation, the parents` relation, inflexibility in style and family. Social learning subcategories included: the addicted friends and his presence in family. Sterilization beliefs` subcategories are: suitable definition, justifying action, no responsibility for the outcome. Parent styles and family assets in one hand, and joining to drug users friendly groups on the other hand, make an interest in using drug and then the interest makes some beliefs which encourage one to use drug curiously and amused but little by little, sterilization beliefs about addiction will be made in one which leads to force, voracity and diversity in use.
خلاصه ماشینی:
سوءمصرف مواد نوجوانان با عوامل متعددی از جمله دوستان مصرف کننده ی مواد(بست و دیگران ،٢٠٠٠؛ برس ویت و دیگران ،٢٠٠٠؛ کوروم -مرابیت و مایر،٢٠٠٥)، صفات شخصیتی (فرانکویس ،٢٠٠٠؛ سیگل ،١٩٩٨)، جست وجوی لذت (لوینسون ،١٩٩٧)، خلا عاطفی عمیق در فرد (شرفی،١٣٨٨)، سبک های والدینی(اقتداری، استبدادی و بی اعتنا)(اسپیرس نومیستر و فینچ ،٢٠٠٦؛ کلارک و دیگران ،١٩٩٨)، سبک های والدینی متفاوت منجر به هدف گزینی تفاوت در نوجوانان میشود(کلارک و دیگران ،١٩٩٨)، عملکرد نامطلوب در خانواده (پاترسون ،١٩٩٢)، رفتارهای والدین شامل ، نظارت کم ، نظم غیر موثر و الگوی ارتباطی خانوادگی نامناسب (لیدلی و داکف ،١٩٩٥؛ مک گلیکودی، ریچ تاریک ، داکوته و مورشیمر،٢٠٠١) عامل های مهمی در شروع و ادامه ی مشکلات مصرف مواد در میان جوانان است .
زیر مقوله : گفتگو مبتنی بر برنامه آزمودنی نه میگوید"من هیچ چیزی از پدرم که مفید باشه ، یاد نگرفته بودم و هرچه از او یاد گرفتم ، منفی بود و مادرم هم چیزی بنام تربیت بلد نبود و مثل علف هرز در جهت منفی رشد کردیم ، مادر همیشه تو فکر وصله زدن لباس های ما بود، پدر و مادرم خوب و بد را به ما آموزش ندادند".
(رجوع شود به تصویر صفحه) هدف دوم : تبیین روابط والدین فرزندان معتاد با یکدیگر مقوله اصلی: روابط والدین زیر مقوله : ناسازگاری والدین آزمودنی سوم میگوید"پدرم ، مادرم را زیاد میزد، درگیری اونها خیلی منو عذاب میداد" .
The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students.
The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students.