Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه های بازنمایی اعتیاد در سینمای ایران مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎16 صفحه - از 21 تا 36 )

چکیده:

هدف: هدف این پژوهش، پاسخ به این سوال بوده که فیلم های سینمایی پس از انقلاب مسائل مربوط به اعتیاد و معتادان را چگونه بازنمایی کرده است.روش: برای پاسخ به این سوال 33 فیلم سینمایی ساخته شده بین سال های1360 تا 1390 که شخصیت های اصلی آنها را معتادان تشکیل داده اند، به روش تحلیل محتوایی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان می دهد که در فیلم های مورد بررسی، معتادان غالبا مرد، مجرد، بیوه یا مطلقه و اکثریت آن ها تحصیلکرده و دارای مدارک دانشگاهی بودند. همچنین، مصرف هروئین بیش از سایر انواع مواد مخدر در فیلم ها نمود داشته، خانه شخصی معتاد و خانه دوستان مهم ترین مکان های مصرف بوده و دوستان مهم ترین تهیه کننده مواد مخدر و مهم ترین عامل شروع مصرف نمایش داده شده اند . از سوی دیگر، طلاق و فروش فرزند بیشترین فراوانی آسیب های مربوط به معتادان فیلم ها را شامل شده و خانواده و گروه دوستان به عنوان مهم ترین علل اعتیاد در فیلم ها برجسته شده است.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که فیلم های سینمایی در بازنمایی های خود از مسئله اعتیاد و معتادان نوعی «اعتیادپژوهی عامه پسند» فراهم می کنند که با اعتیادپژوهی آکادمیک تاحدودی همپوشانی دارد.

Objectives: The aim of research was answer to this question that movie after revolution how was represented matters of addicts and addiction? Method: For answering to question 33 movies made between 1360 till 1390 which main characters were addicts، studied by content analysis. Results: The results showed that in studied movies، addicts were men، bachelor، or divorced and majority of them were educated. Also، Heroin consumption was more that other narcotics in movies. Addicts’ personal home and his/her friends’ home were important places for consumption; and friends were important narcotics preparators; and they most important factor in initiate of consumption. On the other hand، divorce and child selling had the most frequency in movie. Family and friend groups were the most important factors in addiction and its etiology. Conclusion: The results showed that movies represented one kind of popular addiction study that overlapped with academic addiction study.

خلاصه ماشینی:

"جدول5: نوع آسیب‌های اجتماعی معتادان دارای نقش اصلی در فیلم‌های مورد بررسی نوع آسیب‌های اجتماعی مربوط به خانواده معتادان فراوانی فیلم‌ها قبل از اعتیاد بعد از اعتیاد فقر 0 7 قاچاق و فروش مواد مخدر 0 8 طلاق 0 1 روابط جنسی نامشروع 0 1 نابسامانی خانوادگی 0 1 خودکشی 0 1 فروش فرزند 0 5 بیکاری 0 1 خشونت خانگی 0 4 دزدی 0 4 همکاری با قاچاقچیان 0 2 بی خانمانی 0 3 فحشا 0 4 قتل 0 1 شرب خمر 0 1 زندانی شدن 0 2 فیلم‌های فاقد نمایش آسیب‌های خانواده معتادان 33 8 جدول6: علل اعتیاد بنابر گفتار فیلم‌های مورد بررسی علل اعتیاد فراوانی بر حسب تعداد فیلم اعتیاد والدین 4 ناسازگاری و طلاق والدین 3 طرد از خانواده 2 بیکاری 1 فقر 5 رژیم سیاسی 2 امپریالیسم 2 تربیت نادرست فرزند 2 مشکلات روانی 4 گروه دوستان 7 ازدواج یا عشق نامناسب 4 مهاجرت از روستا به شهر 1 تضاد بین نسلی 1 تقابل سنت و مدرنیته 1 در این پژوهش، نوع آسیب‌های اجتماعی خود معتادان در فیلم‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. فرض نظری پژوهش حاضر این بوده است که فیلم‌های سینمایی، نوعی شناخت و دانش عامه پسند درباره آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد را در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند و درباره علل آنها نظریاتی را مطرح می‌کنند."

کلیدواژه ها:

اﻋﺘﻴﺎد ، ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ‬‬ ، فیلم سینمایی ، اعتیادپژوهی عامه پسند

Popular Addiction Study ، Addiction ، Representation ، Movie

کلید واژه های ماشینی:

اعتیاد ، معتادان ، مواد مخدر ، بازنمایی اعتیاد در سینمای ایران ، بازنمایی ، شیوه‌های بازنمایی اعتیاد ، مصرف مواد ، زن ، مصرف ، انواع مواد مخدر در فیلم


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.