چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی هیجانی در پیش بینی اعتیاد پذیری دانشجویان انجام شد.روش: روش تحقیق همبستگی از روش های توصیفی بود. نمونه شامل 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی( 82 مرد و 88 زن) بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اعتیادپذیری، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه تحمل پریشانی به کار گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد دشواری در تنظیم هیجان و مولفه های آن 5/37 درصد از اعتیاد پذیری را پیش بینی کردند و در میان مولفه ها، شفافیت نقش قوی-تری داشت. همچنین رابطه معناداری در مورد تحمل پریشانی با اعتیادپذیری یافت نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، می توان بیان کرد در حوزه پیشگیری از وابستگی به مواد، آموزش دانشجویان در زمینه بهبود تنظیم هیجانات می تواند کمک کننده باشد.
Objective: This study aimed to determine the predicting role of difficulties in emotion regulation and distress tolerance in addiction potential in university students.
Method: The sample included 180 students of Allameh Tabatabaei University (82 males and 88 females) who were selected randomly. For this correlational study، the Addiction Potential Scale، Difficulties in Emotion Regulation Scale، and Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher، 2005) were administered among selected sample.
Results: The results showed that difficulties in emotion regulation could predict 37.5 percent of addiction potential and between its subscales، lack of emotional clarity، had the most important role. Also، distress tolerance was not significantly related to addiction potential.
Conclusion: By considering of results، it can be said students’ training in improving of emotion regulation is useful in preventing of addiction.
خلاصه ماشینی:
"Hayes, Wilson, Gifford, Follette & Strosahl Mennin , Heimberg, Turk & Fresco 7.
dysregulation behavior Keough , Riccardi, Timpano, Mitchell & Schmidt 5.
نمرات بالا در این مقیاس نشانگر تحمل پریشانی Difficulties in Emotion Regulation Scale 2- Distress Tolerance Scale بالا است.
جدول1: آمارههای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک جنسیت متغیرها زن میانگین (انحراف معیار) مرد میانگین (انحراف معیار) آمادگی اعتیاد (28/3) 02/21 (37/3) 41/19 اعتراف به اعتیاد (51/1) 66/2 (81/1) 57/2 الکلیسم مک اندرو (44/4) 33/19 (83/4)01/20 مقیاس استعداد اعتیاد (21/7) 01/43 (55/7) 00/42 عدم پذیرش پاسخهای هیجانی (99/4) 19/13 (72/4) 82/12 دشواری در انجام رفتارهای هدفمند (05/5) 98/14 (87/3) 50/13 دشواری در کنترل تکانه (36/5) 07/15 (81/4) 85/13 فقدان آگاهی هیجانی (03/3) 38/17 (87/2) 38/17 دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم (29/6) 58/17 (26/5) 13/16 عدم وضوح هیجانی (87/2) 44/10 (58/3) 46/10 مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (48/19) 64/88 (47/19) 15/84 تحمل (13/2) 18/7 (07/2) 93/6 جذب (53/1) 28/5 (74/1) 59/5 ارزیابی (98/3) 88/9 (16/4) 16/10 تنظیم (28/3) 97/9 (89/2) 46/10 مقیاس تحمل پریشانی (69/7) 31/32 (79/6) 13/33 ماتریس همبستگی متغیرها برای کل نمونه در جدول زیر ارائه شده است.
جدول6:: جدول ضرایب رگرسیون استعداد اعتیاد بر اساس مولفههای دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پیشبینی کنندهها B ( آماره t معناداری عدم وضوح هیجانی 59/0 282/0 490/3 001/0 دشواری در کنترل تکانه 235/0 178/0 200/2 029/0 بحث و نتیجهگیری با توجه به پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی، فردی و خانوادگی ابتلا به اعتیاد به مواد، بررسی در این زمینه توجه بسیاری از پژوهشها را به خود جلب کرده است."