چکیده:
بعد از انقلاب اسلامی ، آموزش و پرورش بیش از پیش مـورد هجـوم معانـدین قـرار گرفـت و توجـه مدیران ارشد حوزة علمیه را به خود جلب نمود؛ به طوری که مرحوم شهید بهشتی در تـشریح اهـداف حوزه های علمیه ، تربیت دینی نوآموزان و دانش آموزان را یکی از اهداف حوزه های علمیه بیان می کند. مادام که سیاست ها و برنامه های همکاری بین حوزة علمیه و آموزش و پرورش بـر اسـاس مطالعـات آینده نگرانه تدوین نشود، دین مداری دانش آموزان و همکاری ها به تبع وقایع و حوادث رشد می کند و به جای آن که چاره ساز مشکلات باشد، خود مسائل و خسارت های بسیار به وجود می آورد. بنابراین داشتن چشم انداز برای همکاری ها، تکلیف و الزام قانونی به شمار می رود تا چـالش هـای فـرا روی نظام آموزش و پرورش را پیش بینی نموده و با بررسی تحولات گذشته و روندها و گـرایش هـای حال ، سیمای آینده همکاری آموزش و پرورش و حوزة علمیه در جهت ارتقای آموزش دینی و تربیـت و پرورش دینی دانش آموزان ترسیم و راه کارهای مناسب اتخاذ شود.
خلاصه ماشینی:
"چشم انداز، همکاری ، آموزش و پرورش ، حوزة علمیه مقدمه امروز، در شرایط جهانی شدن و دنیای رقابتی ، آینده نگری و طراحی برنامة استراتژیک و راهبردی جهت رهبری به عنوان پایه و ملاک تصمیم گیری ها و هدایت در سطح ملی و منطقه ای از ضـروریات انکارناپذیر جوامع رو به پیشرفت می باشد و به عنوان یکی از شاخص های توسعه یـافتگی مـورد توجـه جوامع ، دولت ها و نهادهای بین المللی قرار گرفته است .
٣) ضرورت چشم انداز مادام که سیاست ها و برنامه های همکاری بین حوزة علمیه وآموزش و پرورش بر اساس مطالعات آینده نگرانه تدوین نشود، دین مداری دانش آموزان و همکاری ها به تبع وقـایع و حـوادث و بـه حوالـة تقدیر رشد می کند و به جای آنکه چاره ساز مـشکلات باشـد، خـود، مـسائل و خـسارت هـای بـسیار به وجود می آورد.
٥) ویژگی های چشم انداز مناسب حال که چشم انداز و آرمان ، امری اجتنـاب ناپـذیر بـرای رشـد و بالنـدگی اسـت و محـور و پایـة همکاری آموزش و پرورش و حوزه های علمیه به شمار می رود، بایستی بصیرتی مناسب ترسیم شود، به این ترتیب که : ٥-١- بیانگر ویژگی و متناسب فرهنگ خاص خود باشد؛ ٥-٢- قابل حصول و واقع بینانه بوده و به دور از بلند پروازی های دست نیافتنی باشد؛ ٥-٣- جهت را شفاف کند و راه روشنی را برای فردایی بهتر ترسیم نماید؛ ٥-٤- پنداره ای با قدرت الهام بخش ایجاد تعهد و شور و شوق باشد؛ ٥-٥- تا حدودی با عظمت باشد؛ ٥-٦- جامع و فراگیر باشد؛ ٥-٧- براساس منابع و امکانات و توانمندی های بالفعل و بالقوه حوزة علمیه و آموزش و پـرورش ارائه گردد."