چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت ، نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام، کارکرد و نقش خانواده و تبیین وظایف و تکالیف والدین در مورد تربیت فرزندان است . همچنین این پژوهش به بررسی جایگاه تصویر شده این نهاد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است . این سند که مجموعه ای در بردارنده مولفه های مبانی نظری، اهداف و اصول، ماموریت ها و راهبردهای اجرایی است ، به منزلة پایه ملاک و راهنمای تصمیم گیریهای اساسی برای هدایت ، راهبری و استقرار نظام آموزش و پرورشی کشور در سطح ملی به منظور تحقق بخشیدن به تحولات محتوایی و ساختاری است . پرسش اصلی این پژوهش ترسیم اهمیت و نقش خانواده در اسلام و قوانین معتبر و مصوب، تبیین کارکردهای خانواده و سرانجام بررسی جایگاه خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است . روش گردآوری اطلاعات در بخش اول توصیفی و در بخش دوم استفاده از تکنیک تحلیل متن و محتوا است . در این پژوهش نتیجه گیری شده است که آن گونه که شایسته و بایسته است به خانواده به مثابة یک نهاد بنیادین و مرکز تربیت نسل و انتقال ارزشهای اخلاقی و تربیتی در بخشهای نظری سند و اصل سند تحول بنیادین توجه کافی نشده و راهکارهای اجرایی برای ایفای نقش و مشارکت در امور تحصیلی و تربیتی فرزندانشان ارائه نشده است . تضعیف این جایگاه و سپردن نقش تربیت به دولت و مدرسه ممکن است زمینه ساز بسیاری از ناهنجاریهای جامعه در زمینه اخلاق و رفتارهای اجتماعی باشد.
خلاصه ماشینی:
اهمیت ، نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 1 دکتر ابراهیم نجفی 2 دکتر حسین احمدی چکیده هدف از این پژوهش بررسی اهمیت ، نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام، کارکرد و نقش خانواده و تبیین وظایف و تکالیف والدین در مورد تربیت فرزندان است .
در این سند به تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح تواناییها و مهارتهـای خـانواده در ایفای نقش تربیتی مناسب با اقتضائات جامعه اسلامی ، آموزش و ارتقای مدیریت خـانواده ، تـدوین اصول راهنما و پودمانهای آموزشی برای تبیین نقش مدرسه ، تدوین برنامه جامع مشارکت خـانواده و افزایش میزان مشارکت خانواده ها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی اشاره شده اسـت .
جایگاه خانواده در قانون اساسی و سایر قوانین مصوب در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٥٨ در مورد جایگـاه خـانواده چنـین آمده است : «خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیـدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشدیابنده انسـان اسـت ، اصـلی اساسی بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت است ».
(وزارت اموزش وپرورش ،١٣٦٧) در اصل سی و نهم این طرح چنین آمده است : در برنامه های آموزش و پرورش باید پرورش روحیـه پاسـداری از قداسـت و اسـتواری بنیـان خانواده مورد توجه کامل قرار گیرد و به تناسب رشد جسمی و روانی دانش آموزان وظایف خاص خانوادگی و رعایت حقوق متقابل اعضای خانواده به دانش آموزان پسر و دختر تعلیم داده شود.