چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور بر افسردگی دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان بندر عباس بود. طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. آزمودنیهای پژوهش ٢٦ دانش آموز مبتلا به اختلال افسردگی بودند که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مصاحبه تشخیصی اختلال افسردگی بر اساس ویرایش تجدید نظر شده چهارم راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی و پرسشنامه افسردگی کودکان بود. گروه آزمایش به مدت ١٦ جلسه تحت درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور به طور معناداری موجب کاهش نمرات افسردگی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون (٠٠١>P) و پیگیری (٠٠١>P ) شد. بنابراین می توان گفت که این روش در درمان اختلال افسردگی مناسب و کاربرد آن برای دانش آموزان و خانواده آنان حائز اهمیت است .
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور به طور معناداری موجب کاهش نمرات افسردگی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون (٠٠١>P) و پیگیری (٠٠١>P ) شد.
بنابراین می توان گفت که این روش در درمان اختلال افسردگی مناسب و کاربرد آن برای دانش آموزان و خانواده آنان حائز اهمیت است .
با توجه به آنچه گفته شد هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی -رفتاری خانواده - محور بر افسردگی نوجوانان بود.
بنابراین نتیجه می گیریم که درمان خانواده - محور موجب کاهش معنادار در نمرات پیگیری گروه آزمایش شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری خانواده -محور بر افسردگی نوجوانان بود.
نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی - رفتاری خانواده -محور در کاهش علائم افسردگی نوجوانان موثر بوده است .
به عبارت دیگر افرادی که درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری در علائم افسردگی نشان دادند.
بنابراین می توان گفت درمان شناختی - رفتاری خانواده - محور نقشی اساسی در کاهش علائم افسردگی نوجوانان دارد.
A combined cognitive-behavioral family education intervention for depression in children: A treatment development study.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38, 272–279.
Cognitive behavioral treatment for depression in adolescents.
Cognitive behavioral treatment for depression in adolescents.
The efficacy of a universal school-based program to prevent adolescent depression.