Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش حکمت متعالیه به کودکان و نوجوانان، مجرای اسلامی سازی علوم

نویسنده:

(11 صفحه - از 77 تا 87)

تحقیق حاضر بدنبال پیشنهاد راهکاری برای تغییر ماهوی دانش و بسط علوم با ماهیت اسلامی است. از اینرو با توجه به مبانی فلسفی حکمت متعالیه، تعریفی از ماهیت علم اسلامی ارائه شده و ناسازگاری جریان علمی حاکم بر جهان با این نگرش توصیف گشته و لزوم برنامه ریزی جهت آموزش حکمت متعالیه از دوران کودکی، بعنوان مقدمه یی برای اسلامی سازی علوم پیشنهاد میگردد. این پژوهش که به روش کتابخانه یی، استدلالی و تحلیلی صورت میگیرد، در بخشهایی به تبیین ماهیت اسلامی علم، بررسی تاثیر برخی مبانی فلسفی حکمت متعالیه همچون نظریه وجود ربطی و وحدت شخصیه، بر نحوه تشخص موضوع یک علم و ویژگی مسائلش و چگونگی رفع نقاب ماهیت الحادی از علوم و عیان شدن وجه الهی آن میپردازد. مولف از این طریق نتیجه میگیرد که آغاز آموزش حکمت متعالیه از کودکی با ایجاد درکی شایسته از کلیترین اصول و مبانی هستی شناختی باعث میشود در مواجهه با گزاره های علمی در علوم مختلف، رفتارهایی فلسفی با رویکرد الهی بروز نموده و بتدریج نوع نگاه به موضوع علوم، اصلاح گردد و هر یک از مسائل و پژوهشهایی که در علوم طرح میگردند و مورد بررسی قرار میگیرند، تحقیقی پیرامون ظهور حق و یکی از افعال او نگریسته شوند. به این ترتیب تمام دانشهای بشری اعم از تجربی، انسانی، مهندسی و...، ماهیتی دینی و اسلامی خواهند یافت.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.