Skip to main content
فهرست مقالات

خسارت های قابل مطالبه ناشی از حمل بین المللی کالا از طریق جاده

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 134 تا 159)

کلیدواژه ها :

غرامت ،فقدان ،حمل کننده ،تاخیر ،کنوانسیون CMR ،آواری

کلید واژه های ماشینی : خسارت ، حمل ، غرامت ، ارز ، کنوانسیون ، آواری ، حمل‌کننده ، سقف ، SDR ، تلف

مهم ترین تعهد حمل کننده کالا این است که کالا را سالم، کامل و به موقع به مقصد برساند. بدیهی است تلف، مفقودی، آواری و تاخیر در رساندن کالا به مقصد اصولا موجب مسوولیت حمل کننده است. در این تحقیق شیوه ی محاسبه غرامت و سقف و استثنائات مربوط به سقف غرامت، در قراردادهای مشمول کنوانسیون CMR مورد بررسی قرار گرفته است. مبنای محاسبه غرامت ناشی از فقدان و آواری، ارزش کالا در زمان و مکان تحویل آن به حمل کننده است که حداکثر 33/8 SDR برای هر کیلوگرم کسری از وزن ناخالص کالا قابل محاسبه خواهد بود. سقف غرامت ناشی از تاخیر نیز معادل کرایه حمل است. البته سقف مزبور در فرضی که ارسال کننده ارزش بیش تری برای کالا در بارنامه ذکر نموده یا برای تحویل کالا، نفع ویژه ای در بارنامه مقرر کرده باشد و هم چنین در فرض ارتکاب عمد یا خطای در حکم عمد توسط حمل کننده یا اجزاء و خدمه وی رعایت نخواهد نشد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.