چکیده:
عدم اجرای به موقع قرارداد حمل ونقل وقتی مطرح می شود که مسافر یا کالا در زمان توافق شده به مقصد نمی رسد. زمان توافق شده ممکن است صریحا در بلیت یا برنامه متصدی حمل ونقل ذکرشده یا تلویحا از تبلیغات متصدی حمل یا اخبار منتشرشده یا مانند آن فهمیده شود.اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ایران هر کدام مقرراتی را در خصوص حقوق مسافران ازجمله تاخیر هواپیما، ابطال پرواز یا تایید بلیت اضافه بر ظرفیت هواپیما تصویب کرده اند. کنوانسیون های ورشو و مونترال برای یکسان کردن برخی از مقررات حمل ونقل هوایی، مسئولیت متصدی حمل ونقل را در خصوص خسارات وارده به مسافر یا کالا در پروازهای بین المللی تعیین می نمایند. مسئولیت متصدی حمل ونقل برای عدم انجام به موقع پرواز در هر دوی این کنوانسیون ها مطرح شده است . این تحقیق مسئولیت متصدی حمل در خصوص تاخیر، ابطال پرواز یا تایید اضافه بر ظرفیت هواپیما را در کشورهای اروپایی، ایران ، ایالات متحده و حقوق بین الملل بررسی نموده است .
خلاصه ماشینی:
Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air, Signed at Warsaw on 12 October 1929 ICAO Doc. 7838 (Warsaw Convention).
1. Protocol to Amend the Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air, Signedat Warsaw on 12 October 1929, Done at the Hague on 28 September 1955, the Hague Protocol 1955, ICAO Doc. 7632.
(22 مسافر و یا فرستنده و گیرنده کالا نیازی به اثبات تقصیر متصدی حمل ندارند و در صورت ورود خسارت ، آنان مستحق دریافت غرامت خواهند بود لیکن اگر متصدی حمل ونقل ثابت نماید که وی و خدمه و نمایندگانش کلیه تدابیری را که منطقا را برای جلوگیری از ورود خسارت ضروری بوده است را به عمل آورده اند و یا این که ثابت نمایند اتخاذ چنین اقداماتی برای او و یا خدمه و نمایندگانش ممکن نبوده است ، مسئول خسارات ناشی از تأخیر نمی باشند (همان ، ماده ١٩).
در مواردی در پروازهای بین المللی هم ممکن است شرایط ماده ١ کنوانسیون ، که قبلا ذکر آنها گذشت ، وجود نداشته باشد و لذا کنوانسیون ورشو و یا پروتکل لاهه اجرا نگردند در این صورت نیز باید برای تعیین میزان مسئولیت متصدی حمل ونقل به قوانین دیگر از جمله قانون داخلی مراجعه کرد که در ادامه مورد مطالعه قرار میگیرد.
Protocol to Amend the Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air, Signed at Warsaw on 12 October 1929, Done at the Hague on 28 September 1955, the Hague Protocol 1955, ICAO Doc.