چکیده:
یافته های پژوهش های اخیر درباره رفتار هزینه ها نشان داده است که هزینه ها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمی کند. به عبارت دیگر، هزینه ها به تناسب با افزایش در فروش افزایش می یابد، اما به تناسب کاهش در فروش، کاهش نمی یابد، این رفتار نامتناسب هزینه ها، چسبندگی هزینه نامیده می شود. دو نظریه درباره چسبندگی هزینه مطرح شده است. بر اساس نظریه اول، چسبندگی هزینه ها، نتیجه تصمیم آگاهانه مدیران است و بر اساس نظریه دیگر، چسبندگی هزینه ها ممکن است به این دلیل باشد که هزینه ها همزمان و به سرعت کاهش در فروش، کاهش نمی یابد. تاکنون نظریه تصمیم آگاهانه به طور مستقیم آزمون نشده است، از این رو، در پژوهش حاضر، نظریه تصمیم گیری آگاهانه با استفاده از پیش بینی مدیریت از وضعیت فروش در آینده آزمون گردید. بر اساس نتایج پژوهش حاضر که بر اساس اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دوره پنج ساله از سال 1384 تا 1388 انجام شده است، زمانی که مدیران به فروش در آینده خوش بین هستند، شدت چسبندگی هزینه ها افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج پژوهش حاضر که بر اساس اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دوره پنج ساله از سال 1384 تا 1388 انجام شده است، زمانی که مدیران به فروش در آینده خوشبین هستند، شدت چسبندگی هزینهها افزایش مییابد.
آنها با بررسی تأثیر شدت نوسانهای فروش دریافتند که هزینه های توزیع، فروش، اداری و عمومی و بهای تمام شده کالای فروش رفته، وقتی تغییرات جزئی (کمتر از 10 درصد) باشد، از چسبندگی برخوردار نمی شوند، اما این هزینهها، زمانی که با تغییرات قابل ملاحظه در فروش (بیش از 10 درصد) مواجه شود، از چسبندگی برخوردار می گردند.
آزمون فرضیهها مدل اولیه مورد استفاده در پژوهشهای پیشین، به شرح ذیل است (اندرسون، بنکر و جان کرمن، 2003 و 2005، سابرامانیام و ویدنمایر 2003، بالاکریشنان، پیترسون و سودرسترون، 2004، قائمی و نعمتالهی، 1385 و نمازی و دوانیپور، 1389) (رجوع شود به تصویر صفحه) = C i , t هزینههای توزیع، فروش، اداری و عمومی یا بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت i در سال t = i , t فروش خالص شرکت i در سال t = DD rep متغیری مجازی است که اگر شرکت i در سال t نسبت به سال 1-t با کاهش فروش مواجه شده باشد، برابر 1 و در غیر این صورت، برابر صفر خواهد بود.
در گام بعدی، با عنایت به فرضیه (1)، ضریب β 3 را مورد توجه قرار میدهیم و با توجه به علامت آن β 3 < 0 میتوان گفت هنگامی که مدیران به بهبود فروش در سال آتی خوشبین هستند، شدت چسبندگی افزایش مییابد، بدین معنی که در شرایطی که مدیران به بهبود وضعیت درآمد شرکت، امیدوار هستند، به جای کاهش 809/0 درصدی در هزینههای بهای تمام شده، هزینههای مذکور فقط 762/0 درصد کاهش مییابد."