چکیده:
طی سالیان اخیر، مدیریت و به تبع آن سنجش عملکرد زنجیر ة تامین، توجه جمع کثیری از مدیران و
محققین را در حوزه مدیریت تولید و عملیات به خود معطوف داشته است. هدف از انجام این پژوهش، ارائه
شاخص های تعالی زنجیره تامین بر اساس مفاهیم مدیریت کیفیت جامع و مدل اروپایی مدیریت
است. از این رو این معیار ها به وسیله مطالعه تطبیقی معیار های نه گانه مدل اروپایی (EFQM) کیفیت
مدیریت کیفیت با عوامل دخیل در عملکرد زنجیره تامین توسعه داده شده و مدل استخراج شده با رویکرد
پرسشنامه ای ارزیابی گردیده است. روایی، پایایی و اوزان معیار ها نیز از طریق روش های پیشرفته ریاضی - آماری مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ها نشان از فاصله معنادار بین وضع موجود و مطلوب در برخی از
ابعاد نه گانه مدل تعالی عملکرد زنجیره تامین دارد. از آنجایی که این مدل تنها بر روی زنجیره تامین داخلی
یک شرکت آزمون گردیده، در تعمیم نتایج آن به زنجیره تامین سایر سازمان ها می باید احتیاط کرد . به
دیگر سخن به واسطه ماهیت روش مطالعه موردی، اعتبار برونی نتایج تحقیق مورد تردید است.
خلاصه ماشینی:
نتایج برخی از مطالعات از عدم همگرایی و اتفاق نظر میان صـاحب نظران در خصوص تعریف و تعیین ابعاد و مؤلفه هـای مـدیریت و سـنجش عملکـرد زنجیـره تـأمین نشان دارد(٢٠٠٧ ,Burgess) از این رو تدوین رسالت و جهت گیری صحیح منجر بـه ایجـاد درک متقابل در تبیین و توصیف شفاف تر درخصوص سنجش عملکرد زنجیره تأمین می شود.
به عبارت دیگـر ایـن تحقیق درصدد پاسخگویی به سؤالات زیر است : معیارهای اصلی مدل تعالی عملکرد زنجیره تأمین در فروشگاه های زنجیره ای چیست ؟ زیر معیارهای مدل تعالی عملکرد زنجیره تأمین در فروشگاه های زنجیره ای از چه قرار است ؟ ارزیابی اعتبار و پایایی معیارهای ارائه شده از چه طریق قابل وثوق است ؟ اوزان معیارها و زیر معیارهای مدل از چه طریق قابل محاسبه است ؟ آیا میان وضع مطلوب و فعلی عملکرد زنجیره تأمین تفاوت معناداری مشاهده می شود یا خیر؟ ________________________________________________________________ 1- Supply Chain Actor Network 2- Supply Chain Operation Reference Model روش شناسی تحقیق مراحل انجام شده در این تحقیق برای شناسایی شاخصه هاو همچنین اعتبار و پایایی آنهـا مبتنـی بـر الگوبرداری از روش های مطرح شده در زمینـه توسـعه مـدل اروپـایی مـدیریت کیفیـت در صـنعت ســاختمان (٢٠٠٧ ,.
همکاری ، ارتباطات ، وابستگی متقابل ، انطباق ) (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار٤: معیارها و زیر معیارهای مدل تعالی عملکرد زنجیره تأمین فروشگاه های زنجیره ای ________________________________________________________________ 1- Gap Analysis جامعه و نمونه آماری جامعه آماری این تحقیق مرکب از مدیران و کارشناسان ارشـد شـرکت فروشـگاه هـای زنجیـره ای شهروند اسـت کـه بـه مفـاهیم زنجیـره تـأمین و مـدیریت راهبـردی آشـنایی داشـته انـد.