چکیده:
گسترش زبان انگلیسی در عصر موسوم به جهانی شدن با پیامد های متعددی برای نظام های زبانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آموزشی همراه شده که ماحصل آن طرح مباحث، جهت گیری ها و نقدهایی پردامنه در این خصوص بوده است. بررسی شرایط کنونی جامعه ایران بیانگر آن است که با وجود روند رو به گسترش زبان انگلیسی، نه تنها شاهد تدوین برنامه ای جامع درخصوص چگونگی مواجهه با این روند نیستیم، که حتی ابعاد مختلفی از این موضوع در پژوهش های موجود مغفول مانده است. از این رو، این مقاله ضمن معرفی اجمالی این رویداد، با لحاظ نمودن نیاز به زبان انگلیسی در حوزه های مختلف از یک سو و اذعان به وجود تعارض های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیکی جامعه ایران با جوامع انگلیسی زبان از سوی دیگر، بر پایه دیدگاه های مطرح شده و مبتنی بر رویکرد انتقادی، راهبردی مناسب درخصوص نحوه مواجهه با این زبان به ویژه در بخش آموزش که بیشترین نقش را در گسترش نظام مند زبان انگلیسی در ایران به عهده دارد، ارائه نماید.
خلاصه ماشینی:
نظر به اهميت تأثيرات زبان انگليسي و تأثيرگذاري آن بر نظام هاي زباني ، فرهنگي و آموزشــي و همچنين خلق چالش هاي پيش روي سياست گذاري و برنامه ريزي زباني ، اين مقاله با توجه به اهميت اين موضوع و مغفول ماندن آن در پژوهش هاي زبان شناختي در جامعه علمي ايران بر آن اســت تا ضمن معرفــي اجمالي رويکردهاي مطرح در خصوص چگونگي گسترش زبان انگليسي و پيامدهاي آن ، به واکاوي اين مسئله در جامعه بپردازد و با توجه به ضرورت تدوين برنامه زباني در ســطوح مختلف و به طور خاص حوزه آموزش زبان انگليسي به عنوان مهم ترين عرصه گسترش اين زبان در ايران ، با پرهيز از هرگونه نگاه جانبدارانه و لحاظ نمودن نياز به اين زبان از سويي و البته مهم برشمردن برخي تعارض هاي فرهنگي ، اجتماعي ، سياســي و ايدئولوژيکي جامعه ايران با جوامع انگليسي زبان از سويي ديگر، با ارائه برخي راهکارهاي پيشنهادي براساس ديدگاه ها و رويکردهاي مطرح از منظري انتقادي بر اهميت تدوين راهبردي مناسب در خصوص نحوه مواجهه با اين زبان تأکيد نمايد.
Policy and English Language Teaching (ELT) in Iran.
al (Eds), Principles and Practices for Teaching English as an International Language (pp.