Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: نقدی بر آزمون هوشی و کسلر بزرگ سالان

نویسنده:

(4 صفحه - از 13 تا 16)

کلیدواژه ها :

مقیاس هوشی وکسلر بزرگ‌سالان ،خرده مقیاس‌های هوشی وکسلر

کلید واژه های ماشینی : هوشی ، آزمون ، مقیاس ، آزمون هوشی و کسلر ، سن ، بزرگ‌سالان ، بینه ، مقیاس هوشی و کسلر ، روش اجرای مقیاس هوشی کودکان ، کلامی

علاقه‌مندی به پدیده هوش انسان به هزاران سال پیش باز می‌گردد. اما اولین هوش‌آزمایی که به‌طور واقعی هوش را بسنجد، توسط آلفرد بینه و همکارش تئودور سیمون در ۱۹۰۵ ابداع شد و بعدها اساس سایر آزمون‌های هوشی از جمله استانفورد ـ بینه قرار گرفت. ترمن سوالات آزمون استنفورد ـ بینه را براساس سن تنظیم کرد. در بین سایر آزمون‌های انفرادی هوش، می‌توان به وکسلر اشاره کرد که سوالات آزمون خود را بر اساس درجه دشواری تنظیم کرد. وکسلر مقیاسی برای کودکان و مقیاس دیگری برای بزرگ‌سالان فراهم آورد. با مقیاس وکسلر می‌توان استعدادهای کلامی و غیرکلامی را به‌طور جداگانه یا با هم اندازه گرفت. مقیاس هوشی وکسلر بزرگ‌سالان۱ (WAIS) اولین ابزار بالینی سنجش هوشی نوجوانان و بزرگ‌سالان است که برای ارزیابی نورولوژیک، به خصوص از نقطه‌نظر بدکارکردی مغزی کاربرد دارد و از جمله آزمون‌های پرکاربرد در ایران است. در این مختصر، سعی بر روشن شدن نکاتی است که، در اجرای جمعیت ایرانی، با تغییرات اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی و با گذشت زمان، در این نسخه ایجاد شده، بحث شده و پیشنهادهایی برای هر مورد ارائه شده است

خلاصه ماشینی:

"مقیاس هوشی وکسلر بزرگ‌سالان۱ (WAIS) اولین ابزار بالینی سنجش هوشی نوجوانان و بزرگ‌سالان است که برای ارزیابی نورولوژیک، به خصوص از نقطه‌نظر بدکارکردی مغزی کاربرد دارد و از جمله آزمون‌های پرکاربرد در ایران است. » در ۱۹۳۷ مقیاس هوشی بزرگ‌سالان که چند بار تجدیدنظر شده و هم‌اکنون به نام WAISIII خوانده می‌شود، توسط دیوید وکسلر ابداع شد (مک کاسکر۴، ۱۹۹۴). می‌توان گفت که مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان، یک آزمون تحلیلی است که نمره‌گذاری آن برحسب میزان موفقیت آزمایش‌شونده انجام می‌شود. علت تهیه شدن این مقیاس، وجود معایب و نقص‌هایی بود که در کاربرد آزمون‌های کودکان برای اندازه‌گیری هوش بزرگ‌سالان دیده می‌شد: ۱. لذا می‌توان با بررسی بیشتر، ترتیب را اصلاح کرد تا با توجه به اینکه آزمون بعد از پنج پاسخ نادرست تمام می‌شود، نمرات حقیقی و هماهنگ با توانایی فرد به دست می‌آید. با توجه به اینکه ما در صورت ابهام در پاسخ مجاز به طرح سؤال اضافی هستیم و نیز در صورت ناقص بودن پاسخ، توضیح اضافی خواسته می‌شود، با توجه به مبهم بودن نمره‌گذاری به نظر می‌رسد در این پرسش قضاوت آزمونگر مهم است و به عدم پایایی منجر می‌شود. جمال بهمن‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی دکتر فخرالسادات قریشی راد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان، یک آزمون تحلیلی است که نمره‌گذاری آن برحسب میزان موفقیت آزمایش‌شونده انجام می‌شود. علت تهیه شدن این مقیاس، وجود معایب و نقص‌هایی بود که در کاربرد آزمون‌های کودکان برای اندازه‌گیری هوش بزرگ‌سالان دیده می‌شد در ۱۹۳۷ مقیاس هوشی بزرگ‌سالان که چند بار تجدیدنظر شده و هم‌اکنون به نام WAISIII خوانده می‌شود، توسط دیوید وکسلر ابداع شد"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.