خلاصه ماشینی:
"استلزامات تحقق هدفها، برنامههای راهنمایی و مشاوره، بهویژه راهنمایی تحصیلی در دورههای تحصیلی ایران اجرای برنامههای راهنمایی و مشاوره در دورههای مختلف تحصیلی ایران مستلزم برنامهریزی، سازماندهی مناسب در دستگاههای ستادی، استانها و مناطق کشور و توجه به موارد زیر است: ـ تشکیل شورای سیاستگذاری در امور راهنمایی و مشاوره، زیرنظر وزیر آموزشوپرورش و معاونان ذیربط و چند نفر از متخصصان راهنمایی و مشاوره ـ تشکیل دفتر برنامهریزی راهنمایی و مشاوره زیرنظر وزیر آموزشوپرورش و اختصاص واحدهایی مشابه در استانها و مناطق ـ استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره در همۀ دورههای تحصیلی با تأکید بر راهنمایی تحصیلی ـ استخدام و بهکارگیری مشاوران واجد صلاحیتهای عمومی و تخصصی ـ تقویت مراکز و هستههای راهنمایی و مشاوره خارج از مدرسه ـ تربیت مشاوران مورد نیاز در دانشگاه فرهنگیان از بین معلمان شاغل، انتشار نشریات و کتابهای مناسب در مورد معرفی رشتههای تحصیلی مدارس و دانشگاهها ـ بازنگری در آییننامۀ هدایت تحصیلی ـ انجام مطالعات تطبیقی در مورد نظام هدایت تحصیلی و مشاوره در کشورهای مختلف ـ برقراری ارتباط مؤثر بین وزارت آموزشوپرورش و انجمنهای علمی مشاوره و روانشناسی ـ تهیه و استانداردسازی آزمونهای هوش، استعداد، رغبت و شخصیت و پیشرفت تحصیلی ـ برگزاری دورههای آموزشی لازم برای مدیران، معلمان و مشاوران در زمینۀ راهنمایی تحصیلی و راهنمای جلوگیری از افت تحصیلی ـ تقویت فرهنگ کار و گرایش بیشتر به رشتههای فنیوحرفهای و برقراری توازن و تعادل بین رشتههای متوسطه و ارتباط این رشتهها با رشتههای دانشگاهی احمد صافی رشتههای تحصیلی و خصایص آنها هوش استعدادها علایق شخصیت نیازهای فردی خصایص مورد راهنمایی فرایند تشخیص رشتههای تحصیلی و خصایص آنها فرایند تشخیص رشدآموزش مشاور مدرسه | دورۀ دهم | شمارۀ ١ | پاییز ١٣٩٣| خصایص مورد راهنمایی هوش استعدادها علایق شخصیت نیازهای فردی منابع ۱- حسینی، سید مهدی، راهنمایی و مشاوره تحصیلی، انتشارات رشد، ۱۳۷۷."