چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رشد ابعاد هویت ملی و معرفی جنبه رفتاری آن به عنوان بعدی جدید و مقایسه روند تحولی این ابعاد و همچنین سنجش نقش والدین، همسالان، محیط آموزشی و رسانه ها در پیش بینی هویت ملی در اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی بود. در این پژوهش که به شیوه پیمایشی انجام شد700 نفر دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان و دانشجوی کارشناسی شهر تهران شامل 358 پسر و 342 دختر، به شکل خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته هویت ملی، شناخت آثار و علائم ملی و نقش خانواده، دوستان، محیط آموزشی و رسانه ها در رشد هویت ملی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت ملی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. رشد هویت ملی از اوایل نوجوانی تا اوایل جوانی، روندی کاهشی، اما شناخت علائم و نمادهای ملی روندی افزایشی را نشان داد. خانواده،استفاده از رادیو و تلویزیون، همسالان، ماهواره و کتب و مجلات غیردرسی پیش بینی کننده هویت ملی و شناخت نمادها و علائم ملی بوده اند.
خلاصه ماشینی:
برای مثال ، علائم و نمادهای ملی نظیر پرچم ها، سرودها، آداب و رسوم ، اشخاص ، مکـان هـاو وقایع تاریخی مهم ازجملـه مقولـه هـای مربـوط بـه جنبـة شـناختی هویـت ملـی هسـتند کـه پژوهش های اندکی دربارة آن ها انجام شده است .
Holloway & Valentine با نزدیک شدن افراد به نوجوانی ، اهمیت عوامل خـارج از خـانواده در اجتمـاعی کـردن افـراد فزونی می یابد؛ چنانکه آرنت ١(١٩٩٥، به نقل از هوفمان و تامسـون ٢، ٢٠٠٩) نشـان داد کـه بـا کاهش نقش والدین به عنوان عامل جامعـه پـذیری ، قـدرت عـواملی از قبیـل محـیط آموزشـی ، رسانه هاو دوستان در انتقال آموزه های اجتماعی از جمله گرایش های ملی افزایش می یابد.
Leverage & cooks 2 Studentized جدول ١٠: نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان هویت ملی بر اساس متغیرهای پیش بین در دوره های اوایل و اواخر نوجوانی و اوایل جوانی در پسران و دختران شاخص آماری Beta B خطای معیار T P متغیرها خانواده 0/817 0/36 0/07 0/0001∗∗10/17 همسالان 0/45 0/22 0/08 0/0001∗∗5/62 رادیوو تلویزیون 0/33 0/135 0/08 3/471 0/014* ماهواره -0/117 -0/063 0/055 -2/124 0/034* محیط آموزشی 0/09 0/022 0/128 0/703 0/48 رایانه 0/06 0/03 0/06 0/89 0/371 کتب غیردرسی 0/124 0/053 0/08 1/47 0/14 پایگاه -0/075 -0/037 0/06 -1/28 0/2 سن -0/48 0/013 0/152 0/43 0/002∗∗ تحصیلات 1/98 0/12 1/2 1/64 0/1 جنس * -0/25 0/009 0/81 -0/31 0/76 R=0/681R2=0/46 F=52/97 sig=0/0001 **P <0/01 *P <0/05 فرضیة ٥: عوامل اجتماعی (رسانه های جمعی ، محـیط آموزشـی ، خـانواده ، همسـالان و پایگـاه اجتماعی ـ اقتصادی )، سن ، تحصیلات و جنس ، پیش بینی کننده میزان شناخت علائم و نمادهـای ملی در اوایل و اواخر دورة نوجوانی و اوایل جوانی هستند.