چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال در کودکان بوده است. بدین منظور نمونه ای به حجم 356 نفر(184دختر و 172 پسر)از دانش آموزان 8 و 12 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش اندوزش کوتاه مدت تکالیف فراخنای مستقیم اعداد، فراخنای مستقیم حروف و حافظه دیداری کیم کاراد؛ برای سنجش توجه اجرایی تکالیف استروپ، دسته-بندی کارت های ویسکانسین و تکلیف نگهداری رد؛ برای سنجش حافظه کاری تکالیف فراخنای وارونه اعداد، فراخنای وارونه حروف و فراخنای شمارش و برای سنجش هوش سیال آزمون هوش سیال کتل به صورت انفرادی اجرا گردید. نتایج نشان داد حافظه کاری باقی مانده یعنی آن بخش از حافظه کاری که بوسیله اندوزش کوتاه مدت و یا توجه اجرایی تبیین نمی شود با هوش سیال رابطه معنادار دارد بر این اساس نتیجه گرفته شد نه اندوزش کوتاه مدت و نه توجه اجرایی به تنهایی مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال نیستند. مبتنی بر یافته های این پژوهش برای ارتقای هوش سیال در کودکان می توان هم در اندوزش کوتاه مدت و هم در توجه اجرایی آنها مداخله انجام داد.
The present study investigates how working memory and fluid intelligence are related in - 12 years old. children A total of 356 children recruited from primary schools in Tehran were tested. Fluid intelligence was assessed by the Cattell Culture Fair Intelligence Test. Digit Span، Letter Span and the Kim Karad Visual Memory Tests were used for measuring short term storage. Working memory was measured by Backward Digit Span، Backward Letter Span and Counting Span. Finally، the Stroop Task and the keep Track task measured executive function. Findings suggest that in children neither short term storage nor executive attention are the only source of link between working memory and fluid intelligence، but، both of them have a fundamental role. Based on results of this study، to improve performance in fluid intelligence task، interventions can focus on short term storage and executive attention.
خلاصه ماشینی:
مکانيسم زيربنايي رابطۀ حافظه کاري و هوش سيال Underling Mechanism of Relationship between Working Memory and Fluid Intelligence دکتر روح الله شهابي * دکتر جواد اژه اي دکتر پرويز آزادفلاح دکتر وليالله فرزاد چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي مکانيسم زيربنايي رابطه حافظه کاري و هوش سيال در کودکان بوده است .
کالوم ، آباد، کوروگا، شيه و فلورس مندوزا(٢٠٠٨)در مطالعه خود که بر روي ١١١ دانش آموز دبيرستاني و دانشجوي کالج انجام دادند به اين نتيجه رسيدند هنگـامي کـه واريـانس مشترک اندوزش کوتاه مدت و توجه اجرايي از واريانس توجه اجرايـي حـذف شـود واريانس توجه اجرايي باقيمانده نميتواند حافظه کاري را پيش بيني کند بنابراين آنهـا نتيجه گرفتند که توجه اجرايي نميتواند نقش زيربنايي در رابطه بين حافظـه کـاري و هوش سيال داشته باشد و آنچه اين رابطه را پايه ريزي ميکنـد انـدوزش کوتـاه مـدت است .
از اين تکليف در ايران نيز به وفور استفاده شده است و عابدي(١٣٨٧)آن را به عنوان يکي از خرده مقياس هاي حافظه کاري مربوط به آزمون هوش وکسلر چهار هنجاريابي کـرده اسـت .
پس اندوزش کوتاه مـدت از يـک سـو مولفـه شناختي مشترک بين حافظه کاري و کارکرد اجرايي است و از سـوي ديگـر بـا هـوش سيال نيز مکانيسم مشترکي دارد و بر اين اساس ميتواند ايجادکننده رابطه بـين حافظـه کاري و هوش سيال باشد.
Predicting performance on fluid intelligence from speed of processing, working memory, and controlled attention.