چکیده:
یکی از اصلی ترین الزامات صنعتی سینما نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات مکفی است. سینما برای رسیدن به شرایط مطلوب در جذب مخاطب نیاز به تقویت زیر ساخت های اقتصادی دارد، تبلیغات به بازگشت سرمایه و توجه مخاطب به فیلمهای اکران شده کمک شده کمک می کند. برآیند چنین فرایندی احیای اقتصادی سینما را دپی دارد. بنابراین با توجه به نقش و کارکرد تبلیغات و جایگاه ویژه تبلیغات و جایگاه ویژه تبلیغات تلویزیونی در میان راههای تبلیغاتی، سوال و مساله اصلی تحقیق این است که تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی در جذب مخاطب چه نقشی دارد؟ هدف پژوهش، توصیف و تبیین نقش تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی در جذب مخاطب برای این فیلمها می باشد. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده و برای جمع آوری مطالب و تدوین چارچوب نظری از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است. در این بررسی تکنیک پرسشنامه به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مراجعه کنندگان به سینماهای شهر تهران می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس تعداد 314 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. توصیف و تحلیل داده ها در دو سطح انجام گرفته است، در سطح تحلیل یک متغیره، از آمار توصیفی (جداول یک بعدی) و در سطح تحلیل دو متغیره، از آمار استنباطی (دو بعدی) استفاده شده است. پس از انجام آزمونهای مناسب آماری، مشخص شد که: بین میزان ارائه اطلاعات کامل و لازم در خصوص فیلم (مثل سینماهای نمایش دهنده، جوایز دریافتی از جشنوراه ها، سن مناسب جهت تماشای فیلم)، معرفی ژانر فیلم و به کارگیری جذابیتهای نظیر نام بازیگران در تبلیغات تلوزیونی و موفقیت تبلیغات در جذب مخاطب رابطه معناداری وجود دارد. بین زمان مناسب پخش تبلیغات تلویزیونی و کارایی و موفقیت تبلیغات در جذب مخاطب رابطه معناداری وجود دارد. بین تکرار تبلیغات تلویزیونی و موفقیت تبلیغات در معرفی فیلم های سینمایی رابطه معناداری وجود دارد. بین به کارگیری جذابیتهای نظیر نام کارگردان در تبلیغات تلویزیونی و کارایی و موفقیت تبلیغات در جذب مخاطب رابطه معناداری وجود ندارد.
One of the most important industrial needs of cinema is information
and sufficient publicizing. For reaching to acceptable status for attracting
audiences the strengthening of economic infrastructure of cinema is a must.
Publicizing helps the restoration of capital and attention of audiences to
films which are on the screen. The resultant of this process is development
of economy of cinema. Considering the function and role of publicizing
and the special status of televise publicizing amongst other publicizing
methods, in this research I want to answer to this question what is the role
of televise publicizing for absorbing the audiences for cinematic films ?.
Research objective: Description and clearing the role of televise advisement
for absorbing audiences in cinematic films.
Research Methodology: servey method is used in this research and for
gathering subjects and compiling theoretical framework the library method
is applied.
Measurement Tools: In this research the inventory technique is used
for gathering information. Our statistical society is 314 of the cinema
goners in the city of Tehran that chosen by accessible non-probability
sampling method. Description and analyzing data are made in two levels.
For one-variable analysis level the descriptive statistics (1-D table) and for
two-variable analysis level the inferential statistics (2-D table) are used
respectively. The appropriate statistical tests shows that : in 1% mistake
level there is a significant relation between the level of presenting full and
necessary information in relation to film (such as the cinema showing film,
the awards received from festivals and appropriate age for seeing film)
introducing genera of film, using the attractiveness such as name of artists
in televise advisement and success of publicizing
for absorbing audiences. In 99% probability there is a significant relation
between appropriate time of broadcasting of televise advisement and
productivity and success of publicizing in absorbing audiences. In 99%
probability there is significant relations between the repeating televise advisement and success of publicizing for introducing cinematic films but
there is no significant relation between the attractiveness such name of
director in televise advisement and efficiency of and success of publicizing
for absorbing audiences.