چکیده:
در عصر جهانی شدن که تمامی جنبه های مادی و معنوی زندگی انسان دستخوش تغییر و تحولات اساسی گردیده است، انتظار مصون
ماندن هویت افراد از تحولات این پدیده فراگیر، به دور از منطق است.منطقی به نظر می رسد که به جای مقاومت و مقابله با آثار جهانی
شدن در عرصه های مختلف زندگی، به کنترل این تحولات و مراقبت و نظارت هوشمندانه ی تاثیرات آن بپردازیم . بنابراین بررسی
میزان تاثیر جهانی شدن بر هویت ملی ما را در راهی که پیش رو داریم راهنمایی خواهد کرد .بدین منظور از میان کلیه دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل کردند . نتایج حاصله
4 می باشد، بدین معنی که دانشجویان دانشگاه / نشان می دهد میانگین نمره کلی نگرش نسبت به جهانی شدن در بین دانشجویان 10
دارند . در رابطه با هویت ملی « موافق » متمایل به « تا حدودی موافق » آزاداسلامی نسبت به جهانی شدن نگرشی مثبت بین دو حد
دانشجویان نتایج پژوهش نشان داد که نمره دفاع از سر زمین در مقایسه با نمره ایران دوستی بالاتر است و نمره کلی هویت ملی بین این
دو متغییر قرار دارد. نتایج پژوهش نشان داده است رابطه بین پذیرش جهانی شدن و ایران دوستی معنی دار نیست لیکن این رابطه بین
مولفه دفاع از سرزمین منفی و معنی دار است. پذیرش جهانی شدن با مولفه ایران دوستی ارتباط معناداری ندارد لیکن این ارتباط با
مولفه دفاع از سر زمین منفی و معنا دار است. به عبارت دیگر هرچه ویژگی دفاع از سرزمین در دانشجویان قوی تر باشد پذیرش آنان از
جهانی شدن کمتر است. از سوی دیگر تحلیل داده ها نشان داد، رابطه بین پذیرش جهانی شدن و ایران دوستی معنی دار نیست لیکن
این رابطه بین مولفه دفاع از سرزمین منفی و معنی دار است.
In the globalization era when all material and intellectual aspects of human life underwent substantial changes and
evolutions, expecting security of peoples identity against the changes of this comprehensive phenomenon is far from logic. It
seems logical that instead of resistance and fighting the effects of globalization in various fields of life, control these changes
and take care and intellectually supervise its consequences. This study deals with the influence of globalization on our
national identity in a way we have ahead. For this purpose from all students of Islamic Azad University of Tehran city, 384
students were selected as sample to compile research questionnaires. The results prove that the general score average of
attitude toward globalization was 4.10 among students. This means that students of Islamic Azad University have a positive
attitude toward globalization between two limits of “agree to some extent” and inclined toward “agree”. As concerns the
national identity of students, the results of research proved that the score on defending the territory compared to the score on
Iran loving is higher and the general score on national identity is between these two variables. The results of research prove
that the relationship between accepting globalization and loving Iran is not meaningful but this relationship is meaningfully
negative between the component of defending territory. The global acceptance has no meaningful relationship with Iran
loving component but this relationship is negatively meaningful with the component of defending the territory. In other
words, the stronger the characteristic of defending territory in students their acceptance of globalization will be lesser. On the
other side the analysis of data showed that the relationship between accepting globalization and Iran loving is not meaningful
but it is negatively meaningful between the component of defending territory.