چکیده:
تحقق حاضر با هدف بررسی دیدگاه های روسای دانشگاه های منتخب (مادر ) و روسای سایر دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی وپارکهای علم و فناوری ازنظر نقش و جایگاه روابط عمومی انجام شد.
در این تحقیق که با روش پیمایش انجام شد، نمونه گیری صورت نگرفت و کلیه روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند. پرسشنامه محقق ساخته ای با 39 متغییر دراختیار پاسخگویان قرار داده شد . متغیرهای تحقیق در چهار حوزه "اهمیت به نهاد روابط عمومی"،" ویژگی های شخصیتی"،" ویژگی های علمی" و" تجربه کاری" تقسیم شده بودند . بعد از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون معنی داری F تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر به دست آمد:
تحصیلات اکثر پاسخگویان در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی و میانگین سابقه مدیریت آنها 11 سال بود دامنه تغییر سابقه مدیریت بسیار بالا و معادل 29 سال بود. یعنی در میان پاسخگویان مدیرانی با سابقه 30 ساله و مدیرانی با سابقه 1 ساله وجود داشتند.
اگر چه 93/7 درصد پاسخگویان نهاد روابط عمومی را مهم و بسیار مهم ارزیابی کرده بودند ولی فقط 10 درصد آنها برای مسئول روابط عمومی جایگاهی در حد مشاور قائل و 52/2 درصد، روابط عمومی را در حد مدیر حوزه ریاست دیده بودند.
حدود 93 درصد روسای مراکز دانشگاهی و پژوهشی داشتن تحصیلات مرتبط با دانش ارتباطات و رسانه را برای مدیر روابط عمومی لازم و ضروری می دانند همچنین حدود 65 درصد پاسخنگویان داشتن دانش عمومی کامپیوتر و شناخت کلی سخت افزار و نرم افزار و دانش عمومی زبان و ادبیات انگلیسی را برای یک کارگزار روابط عمومی مهم و بسیار مهم دانسته اند 80 درصد پاسخگویان تجربه کار در رسانه ها را شرط لازم و ضروری در انتصاب مدیر روابط عمومی می دانند همچنین حدود 85 درصد مدیران دانشگاهها و مراکز پژوهشی به تجربه کاری مدیران روابط عمومی بها داده و آن را مهم و بسیار مهم قلمداد کرده اند.تقریبا به زغم تمامی پاسخگویان، اخلاق ملایم و مردمداری شرط اساسی برای کار در روابط عمومی به حساب می آید و حتی کسانی که به نهاد روابط عمومی اهمیت چندانی نداده بوند مردمداری را شرط لازم برای تصدی این شغل می دانستند همچنین صداقت و امانتداری، انعطاف پذیری، توانایی تغییر پذیری بردباری و خدمت محوری را از ویژگی های مهم برای روابط عمومی قلمداد کرده اند.
.آزمون هشت فرضیه این پژوهش نیز نشان داد که بین روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری با روسای پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی از نظر"اهمیت دادن به نهاد روابط عمومی و داشتن برخی ویژگی های شخصیتی " تفاوت معنا دار وجود دارد ولی در مورد"ویژگی های علمی و تجربه کاری" همه مدیران به یک گونه می اندیشند.
دستاورد مهم پژوهش حاضر این است که نشان می دهد روسای دانشگاهها با توجه به داشتن مخاطبان خاص از قبیل دانشجو استاد، خانواده ها در یک کلام رویارویی افکار عمومی جامعه و سابقه چالش با رسانه ها به اهمیت نهاد روابط عمومی پی برده اند ولی پژوهشگاهها چون مخاطب خاص و ارتباط چندانی با افکار عمومی و رسانه نداشته و زیر ذره بین رسانه ها نیز قرار ندارند، هنوز به درک جایگاه والای روابط عمومی در مناسبات اداری نائل نیامده اند.
One of the most important functions of media in democratic societies is "transparency" and "accountability". Transparency
is required objectivity and lack of secrecy, accountability means the recognition of right of access by citizens to information
and awareness of how the parts of government fulfill their agency tasks and acceptance of their right of supervision on
institutions and state organizations. In relationship between media and public opinion, sometimes the media and sometimes,
the latter is superior to another. When the performance of public opinion is absolute and passive, a correct impression of
environment never been gained, because, the media acts as a professional. Therefore, this function always is transferred from
one to another, sometimes public and sometimes the media is preferred. In this study, tendency to acceptance-oriented
attitude is more than critical-oriented approach to transparency of information sources. The explicit news from the media is
associated with consequences of media. Namely, the positive outcomes of design will be more reflect. So, the attitude will be
more harmony-oriented and acceptance-oriented. But, if public opinion don’t observe transparency in media, the attitude will
be critical. In this time, conclusions will be made by the public opinion and the media will refuse of it.