چکیده:
این مقاله با هدف بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و خشونت کودکان از دیدگاه مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی صورت یافته
است. از جمله مهمترین نظریات مطالعه شده می توان به نظریه کاشت اشاره کرد و در مجموع برخی از نظریات به تاثیرات مثبت
خشونت تلویزیونی و برخی به اثرات منفی خشونت تلویزیونی پرداختند. از طرف دیگر برخی تاثیرات تلویزیون را مستقیم، آنی و
عمیق و برخی غیرمستقیم و سطحی دانسته اند. این مقاله به روش کیو انجام شده است که تکنیک گردآوری داده ها در آن پرسشنامه
می باشد. حجم نمونه برابر با 50 نفر می باشد. در نهایت از طریق نرم افزار کوانل و SPSS جداول مربوط به میزان توافق گویه ها و میزان اختلاف گویه ها از طریق نمره Z و آزمون t یکطرفه به عنوان یافته های این تحقیق تنظیم شد. مهمترین نتایج به دست آمده از این پژوهش به شرح زیر می باشد:
- مربیان مدارس بیشتر از مشاوران کلینیکی بر این باورند که تلویزیون نقشی قوی، گسترده و مستقیم در خشونت تلویزیونی دارد.
- مشاوران کلینیکی بر خلاف مربیان مدارس اعتقادی به نقش تحصیلات خانواده در میزان تاثیرپذیری کودکان از خشونت تلویزیونی ندارند.
- مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی هر دو موافقند که کودکانی که در خانواده های پرتنش زندگی می کنند، بیشتر از دیگر کودکان از خشونت تلویزیونی تاثیر می پذیرند.
This thesis aims to examine the relationship between watching the television and violence in children from the perspective of
clinical advisor and school mentors. In this study, two types of theories cover the theoretical part of the study; psychology
theories and communication theories, Q method is used in this thesis research and data is collected through a questionnaire.
The sample size is 50 people. Order to evaluate study variables, 48 statements were designed and were distributed among the
respondents. The collected data are processed through SPSS and Quannel software. Findings were adjusted based on onesample
t-test. The main results of this study are as follows:
Clinical advisors more than school mentors believe that, role of television violence is widespread, strong and direct.
Clinical advisors unlike the school mentors believe the education of children’s family isn’t important in measure of
impressiveness of TV violence.
Clinical advisors and school mentors both agree that children who live in strained families more than the other children are
affected by violent television.