چکیده:
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺗﻬﺮاﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﻣﯽ ﭘﺮدازد. ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺗﻬﺮاﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﺻﺪاﻗﺖ، ﺻﺮاﺣﺖ، ﺳﻬﯿﻢ ﮐﺮدن، ﺗﻤﺎﯾﻼت ﻫﻤﮑﺎری ﺟﻮﯾﺎﻧﻪ واﻃﻤﯿﻨﺎن ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 400 ﻧﻔﺮ از ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﺎﻻی 20 ﺳﺎل ﺳﺎﮐﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ 1، 6، 9، 20 ،14 ﺗﻬﺮان ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﺎ ﺳﺎل 1391 ﺣـﺪ اﻗـﻞ ﯾﮏ ﺑﺎر ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﯾﯿﻪ داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ روش ﭘﯿﻤـﺎﯾﺶ و ﺑـﺎ اﺑـﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﻘﯿﺎس ﻟﯿﮑﺮت ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﺪه، اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر آزﻣـﻮن ﻓﺮﺿـﯿﻪ ﻫـﺎی ﺗﺤﻘﯿـﻖ از آزﻣـﻮن F، ﺿـﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن در ﺳﻄﺢ 0,05 =< P و ﺗﺠﺰﯾﻪ رﮔﺮﺳﯿﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ، اﺣﺴـﺎس اﻣﻨﯿـﺖ ، ﻣﯿـﺰان رﺿﺎﯾﺖ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﺑﺎ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ اﺳﺖ و ﻧﯿﺰ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری در ﻣﯿﺰان اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه ﺟﻨﺴﯿﺖ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﺑﺎ ﻣﯿﺰان اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﻗﺎﻟـﺐ ﺗﺠﺰﯾﻪ رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس اوﻟﻮﯾﺖ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: رﺿﺎﯾﺖ از ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﺑﺎ وزن ﺑﺘﺎی )0,24 (؛ اﺣﺴﺎس اﻣﻨﯿﺖ ﺑﺎ وزن ﺑﺘﺎی )0,17 (؛ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ وزن ﺑﺘـﺎی )0,06- (؛ در ﮐـﻞ ﻣﯿـﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﺷﺪه ﺑﺮاﺑﺮ0,50 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن ﮔﺮ ﺗﺒﯿﯿﻦ 50 درﺻﺪ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴـﺘﻪ ﺗﻮﺳـﻂ ﻣﺠﻤـﻮع ﻣﺘﻐﯿـﺮ ﻫـﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺿﻤﻦ آﻧﮑﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺪار ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭼﻨﺪ ﮔﺎﻧﻪ ﺑﺎ 0,71= R ؛ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎﻻﺋﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ وﺟﻮد دارد.